Tickets
Back to overview

Grenslanders als grensverleggers, sciencefiction?

In de ondertussen stevige traditie van Filmfestival Oostende om niet alleen Vlaamse, maar ook Nederlandse films onder de aandacht te brengen, is het industry-event ‘Zijn Grenslanders grensverleggers?’ helemaal op zijn plaats.

De crimiserie ‘Grenslanders’ is namelijk anders dan eerdere Vlaams-Nederlandse samenwerking niet ontstaan uit last-minute financiële overwegingen, maar uit een inhoudelijke drive van de Nederlandse regisseur Erik De Bruyn en de Vlaamse scenarist Rik D’Hiet om een gezamenlijk verhaal te brengen.

Dat zo’n cross-over vruchtbaar is maar allesbehalve evident, vormt de rode draad doorheen het panelgesprek. De voordelen liggen voor de hand: internationale producties kunnen niet alleen rekenen op een groter bereik, maar ook op een groter budget. Dat laatste moet voor Peter Bouckaert, producent bij Eyeworks BE, zeker zo blijven: het samen smijten van de verschillende geldpotten mag niet dienen als een truc om te besparen.

Makers en producenten stoten hierbij wel nog op verschillende uitdagingen. Een kluwen aan regelgeving, of juist een gebrek daaraan, maakt het aanboren van de nodige fondsen bijvoorbeeld niet altijd mogelijk. Daarnaast is ook het publiek natuurlijk een belangrijke factor. Wim Janssen van de VRT heeft hierbij veel lof voor de Vlaamse televisiekijker: openminded en niet bang voor uitdagingen. Dat blijkt over de grens soms een moeilijker verhaal, waar strikte genre-indelingen en conventionele verhaalstructuren belangrijk en zelfs een voorwaarde blijven.

Bovendien is er ook nog het gegeven van identiteit: we delen wel dezelfde taal met Nederland, maar ook net niet. Wat bij de noorderburen door de beugel kan, kan hier niet altijd rechtstreeks op de buis. Het is dus de uitdaging om te zoeken naar gemene grond, zoals bij Grenslanders de opzet was. Maar de aanwezigen zijn hoopvol: jongeren anno 2019, de zogenaamde Generatie Z, spelen Fortnite met mensen van over de hele wereld en Vlaamse kinderen kijken massaal naar Nederlandse YouTubers, en vice versa. Die aankomende generatie kiest niet langer op basis van taal, maar puur op basis van interesses. Zie bijvoorbeeld ook het succes van algoritme-gedreven platformen zoals Netflix.

Zo zou het overbruggen van cultuurverschillen op termijn een non-issue kunnen worden en is het Grenslanders-project in zekere zin sciencefiction. Jawel, Grenslanders als grensverleggers.