Back to overview

Grensoverschrijdende seriedag

Een lijk & cultuurverschillen

Zaterdag de premières van twee series op het programma, en dus worden ook fans van het iets kleinere scherm op hun wenken bediend tijdens #FFO19. Voorafgegaan door het industry-event was het eerst tijd voor de eerste twee afleveringen van 'Grenslanders'. Een opmerkelijke reeks, want na Als de dijken breken en Undercover een nieuwe samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. Die krijgt hier vorm als een crimiserie in de stijl van het Deens-Zweedse The Bridge: een lijk wordt gevonden op de landsgrens tussen België en Nederland. Het is aan een Nederlandse rechercheur en een Vlaamse gerechtspsychiater om dit mysterie op te lossen. Deze tandem wordt vertolkt door Jasmine Sendar en de alom tegenwoordige Koen De Bouw.

Beiden waren met de rest van de cast aanwezig op de rode loper en dat was de handtekening- en selfiejagers duidelijk niet ontgaan. Niet alleen Koen De Bouw, maar ook de West-Vlaamse acteurs Wim Willaert en Sebastien Dewaele bleken bijzonder populair. Alles gebeurde met een grote glimlach en de sfeer bleef zeer gemoedelijk. In de zaal kreeg het publiek zowel vooraf als nadien via interviews meer inzicht in het ontstaansproces van de serie. Hierbij kwamen ook de cultuurverschillen tussen beide landen aan bod. Volgens De Bouw vooral een kwestie van alcohol en pauzes: daar blijken ze op de Nederlandse set net iets zuiniger mee. 'Grenslanders', vanavond de eerste aflevering op één en vanaf dan ook integraal op VRT NU.

Verbluffende orgie

’s Avonds werden de grenzen op een heel andere manier verlegd. In samenwerking met Telenet Play Morekwamen de eerste twee afleveringen van de HBO-reeks 'Euphoria' naar Oostende. De serie deed al heel wat stof opwaaien in de Verenigde Staten en ook in eigen land verslikte De Morgen zich al bij het kijken van de reeks: “Een aaneenrijging van expliciet geweld en immorele seksualiteit.

De 15-jarige Rue kampt sinds haar geboorte met mentale problemen. De oplossing voor deze problemen zoekt ze vanaf haar puberteit al snel in verschillende drugs, de ene al gevaarlijker dan de andere. Ze blijkt hierbij niet de uitzondering op haar school: we maken kennis met een groep jongeren die zich van het ene wilde feest -lees: orgie- in het andere stort. Drugs, seks en geweld, niet met mondjesmaat, maar in een buitensporige overvloed. Het was dus een kwestie van tijd vooraleer het puriteinse Amerika in een kramp zou schieten. Maar dat de serie zelfs bij ons tegen de borst stoot?

Tussen alle zeer expliciete en vooral ook visueel in beeld gebrachte uitspattingen schuilen heel wat maatschappelijk relevante onderwerpen. En dan is het de vraag of deze niet al te zeer ondergesneeuwd worden en dus verloren gaan. Een vraag die ook aan bod kwam in het panelgesprek dat volgde na de vertoning gisterenavond. Voor Jitske Vandeveire (woordvoerder Wel Jong Niet Hetero) tackelt de serie alvast de juiste thematieken op de juiste manier. Een mijlpaal voor romantiek op het scherm. Zo wordt de relatie van Rue en de transgender Jules zonder veel poeha neergezet. Het is er gewoon, zonder dat het (zoals nog vaak op tv) per se een onderwerp op zich hoeft te zijn. Ook het actuele thema van nudesof sexting wordt zonder handschoenen aangepakt. 'Euphoria' komt dus als geroepen. 

Want laat u dus vooral niet tegenhouden door de controverse, integendeel laat u er misschien zelfs door leiden, richting het kijken van de eerste aflevering. Ja, 'Euphoria' is bij momenten gitzwart, maar juist daarom. Stemmen en onderwerpen die nog veel te weinig een podium krijgen, of toch niet zo op maat gesneden van Generatie Z. Rauw en puur, een verademing, en bovendien met een verbluffende visuele stijl en soundtrack. 'Euphoria', te bingen via Telenet Play. Een must-see.