- nl
- en
Op vrijdag 7 februari vond in De Grote Post de Dag van de Vlaamse Filmsector plaats. Verschillende sprekers lieten hun licht schijnen over de ontwikkeling van het Vlaamse audiovisuele landschap en het belang van een goed doordachte audience design. Bart Temmerman (Departement CJM) en Anouk Mertens (VAF) spraken over de reeds verworven successen en toekomstige uitdagingen van Vlaamse (co-)producties. Tijdens het Debat van De Ensors schoven Michaël Pas (acteur), Angelo Tijssens (scenarist), Gilles Coulier (Unie Regisseurs), Ivy Vanhaecke (VOFTP) en Emmy Oost (Filmpact) rond de tafel om het te hebben over de huidige situatie van de Vlaamse filmsector.
Mertens, voorzitter van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), sprak over het grote belang van een goede publiekswerking bij audiovisuele projecten. “Er moet gekeken worden naar nieuwe manieren om Vlaamse content het gewenste publiek te laten bereiken. Een innovatieve methode om vanuit de vroege productiefase inzicht te krijgen in het potentiële doelpubliek, is een goed doordachte audience design.” Volgens Síle Culley, die zelf werkt als audience designer, schiet de Vlaamse filmsector vaak te laat in actie om het juiste doelpubliek voor een productie te bepalen. Daardoor krijgen sales en distributie het lastig om een film op een juiste en efficiënte manier te promoten. Dat ondervonden ze ook bij productiehuis De Wereldvrede. Bij de release van ‘Julie zwijgt’ bleek uit onderzoek van Publikum dat de film voornamelijk een publiek vond bij mannen boven de veertig, terwijl de makers eigenlijk hadden verwacht dat vooral vrouwen binnen de leeftijdsgroep van 15 tot 45 jaar zich aangesproken zouden voelen. Een misrekening die, zo blijkt, regelmatig voorvalt binnen de Vlaamse audiovisuele sector.
Er moet gekeken worden naar nieuwe manieren om Vlaamse content het gewenste publiek te laten bereiken. Een innovatieve methode om vanuit de vroege productiefase inzicht te krijgen in het potentiële doelpubliek, is een goed doordachte audience design.
Ook bij de creatie van games is audience design van groot belang. Dat heeft Hans Jacobs van Bolt Blaster Games aan den lijve ondervonden bij de release van zijn eerste game ‘Gazzlers’. “De game werd kritisch goed onthaald, maar toch scoorde ze commercieel niet zoals verwacht.” En dus gooiden de medewerkers van zijn gamestudio het bij hun volgende projecten over een andere boeg. In de pre-productiefase van hun nieuwste game hebben Hans en zijn team hun eerste ideeën losgelaten op het online platform Discord. Op basis van de feedback van de fans zijn ze aan de slag gegaan met de verdere uitwerking. Ook na de release houden ze hun fan engagement hoog door te blijven communiceren met hen. “Door op deze manier te werken, willen we ons doelpubliek 100% tevreden stellen in plaats van een breder publiek aan te spreken dat maar 80% tevreden is.”
Door op deze manier te werken, willen we ons doelpubliek 100% tevreden stellen in plaats van een breder publiek aan te spreken dat maar 80% tevreden is.
Het Vlaamse filmlandschap staat bekend om haar unieke projecten en professionele crews. Heel wat Vlaamse series krijgen een buitenlandse remake en ook films van hier worden internationaal goed onthaald. Er bruist dus heel wat talent op het kleine lapje grond dat Vlaanderen bekleedt, maar toch heerst er een groot gevoel van onzekerheid, vooral op vlak van financiering. Een combinatie van stijgende productiekosten en een grote druk op de schouders van financierders hebben ervoor gezorgd dat de Vlaamse filmsector dezelfde kwaliteit moet kunnen afleveren met minder middelen. “Maar ze doen het toch maar hé.”, overtuigt regisseur Gilles Coulier. “Ik snap trouwens niet waarom de regering over subsidies spreekt en niet over investeringen, zoals bij andere sectoren.” Emmy Oost van Filmpact vult direct aan met het voorbeeld van ‘Soundtrack to a Coup d’Etat’. “Deze documentaire heeft een Oscarnominatie gekregen en werd maar voor 15% gefinancierd door het VAF. Het is jammer dat het potentieel van een sterke film te weinig gezien wordt.” Ivy Vanhaecke van de Beroepsvereniging van Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten (VOFTP) sprak op haar beurt haar angst uit voor het gebrek aan variatie binnen het Vlaamse filmaanbod. Naar haar mening neemt die steeds verder af omdat de blauwdrukken die reeds gemaakt zijn, goedkoper uitkomen.
Een combinatie van stijgende productiekosten en een grote druk op de schouders van financierders hebben ervoor gezorgd dat de Vlaamse filmsector dezelfde kwaliteit moet kunnen afleveren met minder middelen.
Tegenwoordig zien we op streamers heel wat internationale co-producties verschijnen, vaak met een Vlaams kantje. Maar volgens scenarist Angelo Tijssens mag dat geen vals gevoel van veiligheid geven. “Om samen te werken met andere landen is er ook heel wat budget nodig. Internationale coproducties zijn geen oplossing voor het beperkte budget van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). En trouwens, om als maker naar het buitenland te kunnen stappen, heb je ook al wat centen nodig.”
Toch eindigt het Debat van de Ensors op een positieve noot en is er ook veel lof voor het VAF. “Het weinige budget dat ze hebben, wordt gelukkig echt wel goed besteed. Ze maken de juiste keuzes in de projecten die ze financieren.” Aldus Angelo Tijssens.
Met dank aan en in samenwerking met het Vlaams Audiovisueel Fonds.