- nl
- en
Op dinsdag 22 april verwelkomen we Jonas Geirnaert in De Grote Post, een veelzijdige Belgische regisseur, televisiemaker en comedian. Hij staat bekend om zijn bijdrage aan de programma's 'Neveneffecten', 'Willy's en Marjetten', 'De Ideale Wereld' en de animatieserie 'Kabouter Wesley', waarmee hij keer op keer de grenzen van de Belgische televisie en comedy verlegt.
In Meet the Masters brengt FFO maandelijks het werk van markante makers in de filmgeschiedenis terug naar het witte doek met een hapklare omkadering door filmkenner Anke Brouwers en haar gast, een bekende Vlaamse filmprofessional.
Als je een film mocht maken over je leven, hoe zou die er dan uitzien? In 'After Life' (1998) krijgen alle pas-overledenen zeven dagen de tijd om het gelukkigste moment uit hun leven te verfilmen zodat ze dat kunnen meenemen naar de eeuwigheid.
De Japanse regisseur Hirokazu Kore-Eda baseerde zich op echte getuigenissen van echte mensen (waarvan sommigen ook in de film opduiken) om een zachte, melancholische film over de fragiliteit en de veranderlijkheid van het menselijk geheugen te maken. Terwijl de personages in het reine komen met hun voltooide leven, volgen we hen op hun pad tussen spijt en berusting, tussen verdriet en vreugde. Maar meer dan een film over de dood, wilde Kore-Eda een film maken die het leven bevestigt.
'After Life' betekende de internationale doorbraak van deze regisseur, gekend van prijswinnende films als 'Shoplifters', 'Like Father, Like Son', en 'Monster'.
Voor wie er niet (altijd) bij kan zijn, volgt er een gelijknamige podcastreeks waarbij de verschillende sessies overal en altijd kunnen (her)beluisterd worden. Elke podcastaflevering komt diezelfde week op vrijdag uit en zal beschikbaar zijn via Spotify, Apple en in de Podcast app van De Standaard.