Voor de zestiende editie van Filmfestival Oostende mag gerenommeerd acteur Gene Bervoets het Masterschap op zich nemen. Bervoets kiest voor ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’ als centraal thema van het festival. Hij brengt niet alleen een berg aan ervaring, maar vooral veel goesting mee naar het festival.
Gene Bervoets studeerde in 1980 af aan Studio Herman Teirlinck. Tijdens zijn studententijd was hij actief als zanger in de Antwerpse punkband ‘The Plastik Bags’, waar hij onmiddellijk zijn rebelse hart toonde. In de jaren 80 werd hij door verschillende rollen in films en televisieseries al snel een begrip in de Vlaamse filmwereld. Bervoets heeft ondertussen al meer dan 130 films en televisieseries op zijn palmares. ‘Beau Séjour’, ‘Tabula Rasa’, ‘Arcadia’, ‘F*** You Very, Very Much’, ‘SM-Rechter’, ‘Patser’ en ‘Knokke Off’, zijn maar enkele indrukwekkende voorbeelden. Hij ontving een Gouden Kalf-nominatie voor ‘De Laatste Dagen van Emma Blank’ en won een Ensor voor de film ‘Paradise Trips’. In 2023 stond Gene voor zijn rol in ‘Inside’ naast Willem Dafoe en onlangs was hij ook te zien in de Vlaamse film ‘Wil’. In 2024 staat het tweede seizoen van ‘Assisen’ en ‘Arcadia’ op de planning.
Rebel, sans Gene: Come as you are
Als overkoepelend thema kiest Bervoets voor ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’. In een voortdurend veranderende wereld waarin de grenzen van het binaire denken vervagen, daagt Bervoets iedereen uit de gebaande paden te verlaten en die veranderingen te omarmen. Durf mee buiten de lijntjes te kleuren en sta sterk in je eigenheid zonder dat het ten koste gaat van een ander. Rebelleer tegen het gangbare door die veelheid aan perspectieven en nieuwe blikken op de wereld toe te laten. Er valt nog zoveel te leren van elkaar - als iedereen ervoor openstaat. Voor de keuze van het thema startte hij vanuit zijn eigen ervaring:
Interview met Gene Bervoets
Hoe de Master het filmfestival ziet? Als een groot feest!
Als vader van vier en als acteur die vaak in contact komt met jonge mensen met een andere blik op de wereld, wil ik me verdiepen in het snel veranderende wereldbeeld van de nieuwe generaties. Ik ben een oude, witte, heteroseksuele man en ik voel me uitstekend tussen al dat jonge geweld, maar met mijn thema wil ik ook hen de ruimte en de nodige erkenning bieden, zodat ook zij zich uitstekend kunnen voelen in onze maatschappij. De wereld behoort niet enkel toe aan zij die nostalgisch naar het verleden kijken. Rebelleren is van alle tijden en zorgt voor vernieuwing en verrijking. We moeten ons niet bedreigd voelen door het onbekende of de dingen die we niet begrijpen. Onze identiteit en eigenheid bestaat enkel in verhouding tot de andere.
Gene Bervoets wil met het thema de deuren zo breed mogelijk open zetten. Het is een ode aan de diversiteit en een onderzoek naar hoe mensen samen kunnen omgaan met een wereld die steeds sneller verandert. En waar kan dat beter dan op Filmfestival Oostende, dat meer dan ooit de plek is waar iedereen vrij is om zichzelf te zijn ongeacht hun geaardheid, gender(identiteit), huidskleur, politieke-, culturele-, sociale achtergrond, beperking, enzovoort.
Masterselectie
De Masterselectie bevat tien films die stuk voor stuk rebels zijn en de traditionele grenzen van cinema aftasten. Waar de ene film baanbrekend was in zijn tijd omwille van het taboedoorbrekende verhaal was de andere dat door de atypische vertelstructuur of rauwe visuele stijl. Gene Bervoets selecteerde acht iconische films: de meeslepende filmklassieker ‘Death in Venice’ van Luchino Visconti (1971), de mysterieuze thriller ‘Lost Highway’ van David Lynch (1997), het ruwe debuut ‘Amores perros’ van Alejandro González Iñárritu (2000) en het psychologisch drama ‘The Master’ van Paul Thomas Anderson (2012). Buster Keatons innovatieve 'The General' (1926), de klassieke komedie 'A Night at the Opera' van de Marx-broers (1935), de indrukwekkende musical 'West Side Story' van Jerome Robbins en Robert Wise en de meeslepende documentaire 'Mutiny in Heaven: The Birthday Party' van Ian White maken de selectie compleet.