- nl
- en
In de LOOK!-competitie gaat een internationale professionele jury op zoek naar de Beste Film, waarin het beeld op een opvallende of invloedrijke manier het verhaal tot een hoger niveau tilt. Er worden ook prijzen uitgereikt aan de Beste Director of Photography, Beste Scenario & de UFK- Persprijs, gekozen door de Unie van de Filmkritiek.
De Pools-Tsjechisch-Franse coproductie 'Leave No Traces' viel twee keer in de prijzen. De jury was erg onder de indruk van het Production Design van Pawel Jarzebski:"Het production design is rijk aan details en neemt ons moeiteloos mee naar de vroege jaren 80 in Polen. De appartementen, het politiebureau, de rechtszaal, de consequente aankleding van de locaties: alles wat we zien in de film heeft een reden.
'Leave No Traces' kaapte ook de hoofdprijs voor Beste Film weg. Regisseur Jan P. Matuszyński ontleedt in zijn film een pijnlijk hoofdstuk uit de Poolse geschiedenisboeken. Op 12 mei 1983 wordt student Grzegorz Przemyk het slachtoffer van politiebrutaliteit. De 18-jarige aspirant-dichter overleed aan zijn verwondingen. De jury was erg ontroerd:
De film was voor ons een aanslag op ons gevoel van rechtvaardigheid. Het verhaal van de vrienden wordt wervelend verteld en is emotioneel meeslepend. De personages zijn nergens eenduidig slecht, maar radars in het systeem. Je voelt zo sterk de verdrietige onmacht. De makers weten zelfs te flirten met humor terwijl het zo’n zwaar onderwerp is. Dat is razend knap gedaan.
De jury bekroonde 'Nobody Has to Know', van de Belgische regisseur Bouli Lanners, met Beste Cinematografie. In de LOOK!-competitie gaat deze award overigens niet naar de regisseur, maar naar de Director of Photography, een unicum in Europa. "Het camerawerk van Frank van den Eeden tilt het scenario en de film op. Het is tegelijkertijd benauwend als het gaat over de sociale controle, en bevrijdend als het gaat over de liefde. De camera is niet objectief, blijft heel dicht op de huid waardoor de kijker intiem bij de twee hoofdpersonages betrokken wordt. Knap gedaan en wonderschoon.
D.O.P. Frank van den Eeden heeft onder meer ook Belgische successen als Home, Girl en De Patrick op zijn indrukwekkende cv staan. Bouli Lanners en hoofdrolspeler Michelle Fairley waren bovendien te gast op deze editie van Filmfestival Oostende en kregen een ster op de Oostendse Walk of Fame.
Als laatste werd ook het scenario van 'Drive My Car' van de Japanse regisseur Ryûsuke Hamaguchi door de jury gehuldigd in de categorie Beste Scenario: "Het scenario van 'Drive My Car', door Haruki Murakami en Ryûsuke Hamaguchi, is intelligent en zorgvuldig geschreven met prachtige dialogen, waarin de stiltes boekdelen spreken.
Monic Hendrickx is juryvoorzitter van de LOOK!-competitie. De Nederlandse actrice en televisiepresentatrice won reeds vier Gouden Kalveren voor, onder meer, haar rollen in 'De Poolse Bruid' (1998), 'Nynke' (2001), 'Het Zuiden' (2004) en de televisieserie 'Penoza' (2010-2017).
Regisseur Sahim Omar Kalifa viel in 2017 meermaals in de prijzen met zijn langspeeldebuut 'Zagros'. Hij won onder meer de Ensor voor Beste Film. Nu al kijken we uit naar zijn nieuwe langspeler 'Baghdad Messi'.
Fleur Pierets is kunstenaar, schrijver en LGBTQIA+-activist. Samen met haar vrouw Julian P. Boom werkte ze onder meer aan '22-The Project': het koppel zou trouwen in alle landen waar het homohuwelijk was toegelaten. Julian overleed na het vierde ja-woord. Fleur Pierets’ boek 'Julian' verscheen in september 2019 en er wordt gewerkt aan een filmadaptatie.
Robrecht Heyvaert werkte als D.O.P. aan onder meer 'Torpedo' en 'Patser', maar hij stond ook zij aan zij met Adil en Bilall op de set van 'Bad Boys for Life'. Binnenkort zien we ook zijn werk in de tv-serie Ms. Marvel en de Vlaamse film 'Zillion'.
Eurydice Gysel is managing producer bij het internationale film- en televisieproductiebedrijf CZAR. Ze produceerde films zoals 'Ex Drummer', 'Coureur' en 'Rookie'. Ook coproduceerde ze de recente films van Alex van Warmerdam.
Camalux is trotse partner van de LOOK!-competitie en schenkt 10.000 EUR aan de winnaar van de Beste Film.