- nl
- en
Op vrijdag 2 februari zakte de crème de la crème van de online contentmakers opnieuw af naar Oostende voor De Jamies, een awardshow die Vlaamse online video content in de bloemetjes zet. Niet alleen gevestigde waarden, maar ook opkomend talent krijgen er erkenning voor hun creatieve werk. Zo gingen o.a. Jonatan Medart, Average Rob, 'Knokke Off' en Gerben & Steffi met een gegeerd beeldje naar huis.
De awardshow vond voor de vierde keer plaats en is een initiatief van creatief bureau Hurae en Filmfestival Oostende. De avond begon met een Rode Loper-evenement gehost door Jonas Lips & Daniël Maeriën. Tijdens de awardshow werden met de nodige toeters en bellen maar liefst 18 awards uitgereikt, waarvan de winnaars geselecteerd zijn door een vakjury & het publiek.
De Vlogging Jamie (beste vlog) ging naar Jonatan Medart en Christoper A. Lobanzo mocht het beeldje voor beste comedy in ontvangst nemen.
'Knokke Off', de populaire dramareeks over het leven in de rijke kustgemeente met Pommelien Thijs en Willem De Schryver, sleepte de fictieprijs in de wacht. De realityreeks Gerben & Steffi De Leven won de award voor beste reality.
Met haar sterke en grappige short form content kon Elodie Gabias de Short Jamie vergaren. Michiel Vandeweert is dan weer de beste gamestreamer, hij heeft de Kastiop award voor gamestreaming beet.
Ender Scholtens won met zijn Gossip Guy de award voor beste video podcast. In de categorie Explaining Jamie - in samenwerking met het Europees Parlement - werd nws.nws.nws door het publiek verkozen als beste explainer.
De beste Commercial Collab van 2023 ging naar Bockie De Repper x Accountants Van Morgen die op een ludieke én informatieve manier de job van een boekhouder in de kijker zetten. De Business Jamie - award voor beste online videoteam voor merken - was dan weer voor Q-Music.
Net als elk jaar kon ook Acid niet ontbreken: dit jaar ging hij met de Long Jamie naar huis. In de categorie nieuw talent mocht Anastasya Chernook de Streamz award voor Rising Star ontvangen. Make-up artiste Maureen Naudts won dan weer de Niche Jamie, de prijs voor beste focused content, met haar video’s over make-overs met o.a. special effects en horror looks.
Dj Michael Amani nam de award voor beste gebruik van muziek in ontvangst. The Gaze van Matthijs Van Mierlo kreeg met zijn slim gemonteerde video’s over kunst de Skilled Jamie, de award voor beste technische skills.
We vinden het belangrijk dat ook de mensen achter de schermen eens in de bloemetjes gezet worden, vandaar deze award.
Met The Day I Became an IRONMAN bewees Average Rob, samen met zijn broer Arno The Kid, dat geen enkele uitdaging voor hen onmogelijk is. De video werd in grote aantallen bekeken en beroerde heel wat mensen, hun video werd dan ook door het publiek verkozen als Epic Jamie voor beste video van het jaar. Naast de Epic Jamie viel Average Rob nog meer in de prijzen, hij werd ook nog eens bekroond als beste maker van het jaar voor zijn toewijding en enthousiasme waarmee hij kwalitatief hoogstaande content creëert. Extra fijn: het waren enkel de genomineerden zelf die een stem konden uitbrengen voor deze award.
Opvallend was dit jaar ook de uitreiking van de Good Vibes Jamie. Deze content creator werd geëerd voor haar maatschappelijke impact: Gloria Boateng kreeg met haar project Kalmeevous - waarin ze relevante content maakt over mentale gezondheid - het beeldje mee naar huis.
Actrice en tv-presentatrice Nora Gharib verzorgde de presentatie van de awardshow. Voor het uitreiken van de beeldjes (in de vorm van een gouden duim) kreeg ze hulp van onder meer Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media Benjamin Dalle, Master van Filmfestival Oostende Gene Bervoets, Matthieu Bonne, Riadh Bahri, Obi Mundorff en Miss België Emilie Vansteenkiste.
De Jamies, genoemd naar kunstenaar James Ensor, zorgde opnieuw voor een van de hoogtepunten tijdens Filmfestival Oostende.
Goede online content is voor het FFO gewoon goede content. We zijn blij met zoveel sterke online makers en geven die graag een podium op De Jamies en in de programmatie van het Filmfestival. Met als doel: iedere maker in de audiovisuele sector een platform geven.
Ook in 2025 krijgen De Jamies opnieuw een plek op het Filmfestival Oostende. Naast de reguliere show zal er de avond voor De Jamies Awards een extra show georganiseerd worden ‘De Jamies voor Business. Steeds meer bedrijven en organisaties trekken de kaart van online content: ze werken samen met influencers of hebben een in-house creative team dat content ontwikkelt van hoge kwaliteit. Ook zij krijgen met dit nieuwe initiatief de kans om in de prijzen te vallen.
De vakjury, een groep van online media-experten, selecteerde uit de meer dan 8.000 inzendingen de genomineerden per categorie waarop het publiek kon stemmen. Met meer dan 23.000 stemmen en de input van de vakjury zijn dit de beste Vlaamse videomakers van 2023: