- nl
- en
Tijdens de vijftiende editie van Filmfestival Oostende werden naar jaarlijkse gewoonte de winnaars binnen elke competitie bekendgemaakt. ‘Godland’, ‘Le bleu du caftan’ en ‘Safe Place’ gingen naar huis met een bekroning. ‘Dalva’, ‘Burning days’ en ‘The Woodcutter Story’ kregen een speciale vermelding van de jury’s.
De LOOK!-competitie stond bol van de visueel verbluffende parels, maar het was de jury die uiteindelijk de harde noot moest kraken en de winnaar bekendmaakte. De jury - met cineast Jaco Van Dormael als voorzitter, actrice en regisseur Charlotte Vandermeersch, acteur Matteo Simoni, scenarist Malin Sarah Gozin en Director of Photography (D.o.P.) Dries Delputte - was betoverd door ‘Godland’ van Hlynur Pálmason dat verkozen werd tot Beste Film. Hoofdrolspeler Elliott Crosset Hove en distributeur van Imagine Tinne Bral mochten de prijs in ontvangst nemen.
In ‘Godland’ komt alles samen wat de LOOK!-competitie belichaamt. Een film waarin vakmanschap kunst wordt. Vorm en inhoud zijn één. Met zijn verbluffende weergave van de IJslandse natuur, de aangehouden spanningsboog van het verhaal, de briljante acteurs, het originele kader, shots die gedurfd zijn in duur én in vertelling… de jury raakt er niet over uitgepraat. Echt een film die in de cinema gezien moet worden!
De Director of Photography was Maria von Hausswolff, het Production Design deed Frosti Fridriksson.
Een speciale vermelding binnen de LOOK!-competitie was voor ‘Dalva’ van Emmanuelle Nicot.
‘Dalva’ heeft ons emotioneel enorm geraakt. Het is een bijzonder eerlijke, menselijke vertelling. Een intieme en meeslepende film die ondanks zijn zware thematiek helemaal niet zwaar aanvoelt. Het spel van de hoofdrolspeelster en de andere jonge acteurs heeft ons bijzonder aangegrepen. Wij prijzen de wijze waarop dit debuut consequent is, in alles. In zijn puurheid, in zijn vorm, zonder oordeel en recht naar het hart.
Caroline Guimbal was de Director of Photography en het Production Design werd verzorgd door Catherine Cosme.
Beide films verschijnen op 22 maart in de zalen.
De COOP!-competitie - met de steun van Camalot - bevatte opmerkelijke Belgische en Nederlandse coproducties die door internationale samenwerking tot een hoger niveau werden getild. ‘Le bleu du caftan’ van Maryam Touzani maakte indruk en werd tot winnaar van de COOP!-competitie uitgeroepen. De jury, met voorzitter Wim Willaert, filmmaakster Sarah Lederman, hoofd van Professionals & Talent op het Nederlands Film Festival Sterre de Jong, trouw lid van het preselectieteam Ann Clauws en actrice Jade Olieberg, kozen uit acht geselecteerde films voor de samenwerking tussen Marokko, België, Frankrijk en Denemarken. De Marokkaanse Oscarinzending werd overladen met lof.
Unaniem kiezen wij voor de tederheid, de liefde en de delicate zintuiglijkheid van ‘Le bleu du caftan’. Hoogstzelden weet een maker zo poëtisch de vele facetten van oprechte liefde en verdriet in beeld te brengen. In de zorgvuldig geschetste, en vooral tijdloze, arena van de medina, omringd door kleurrijke stoffen en schitterende draden die wij als kijker door het scherm konden voelen, toonden drie zielen ons de pure essentie van aanraking, intimiteit en devotie, maar ook de snijdende pijn van verlies en verdriet.
De film verschijnt op 29 maart in de bioscoop.
De jury stond erop nog een speciale vermelding te geven aan ‘Burning Days’ van regisseur Emin Alper.
De eeuwige strijd tussen klimaat en de mens, de spanningen in een kleine gemeenschap en de onmacht in onszelf om toe te geven aan het duistere in ons allen - het kleine dorp in Turkije toonde ons de huidige problematieken van de wereld, maar ook de valkuilen die komen kijken bij een machtspositie en het perspectief van de outsider met principes in een conservatief, corrupt systeem.
Vanaf nu kan je ‘Burning Days’ ook bekijken in de zalen.
Acht films van een opkomende generatie filmmakers stonden centraal in de SOON!-competitie. Hoewel de selectie dit jaar veel kwaliteit bevatte, was er een opvallend prijsbeest van de avond: ‘Safe Place’ van Juraj Lerotić. De jury, bestaande uit regisseur Cecilia Verheyden aan het roer van de Young Talents met actrice Taeke Nicolaï, scenarist Una Kreso, de jonge actrice Steffi Mercie en Jean Janssens die te zien is in ‘Arcadia’ net als jurylid Ellie de Lange, riep het autobiografische langspeeldebuut uit tot winnaar van de SOON!-competitie.
‘Safe Place’ is een traag ontspinnende rollercoaster, een roadmovie die een andere eindbestemming krijgt dan waar het hoofdpersonage op hoopte. Alles aan deze film klopt. De bewust gekozen plaatsing van de camera, de stilistische wijde shots die de machteloosheid en het gevoel van kleinheid versterken, de afstand in de ene scène en nabijheid in de andere. Kleine dialogen die nazinderen en een heel boek weten te vertellen in één zin.
Een eervolle vermelding ging die avond naar ‘The Woodcutter Story’ van Mikko Myllylahti.
We zijn sterk onder de indruk van hoe de regisseur een heel team heeft meegekregen in zijn wereld. Als kijker voel je dat crew en cast alles hebben gegeven en vol overgave zijn meegestapt in de vertelling. Dit vinden we ontzettend indrukwekkend in deze debuutfilm. We hebben gelachen en gehuild met de zoektocht naar de zin van ons bestaan. Alles aan deze film, van de muziek tot de beeldvoering, de klank tot de acteursregie, klopt en je krijgt het gevoel dat dit verhaal enkel op die manier verteld kon worden.
‘The Woodcutter Story’ is bij uitstek de meest artistieke film van de selectie. Enkele juryleden vatten het mooi samen als “een film om verliefd op te worden”.
Beide films komen helaas niet uit in de Belgische zalen. Grijp je laatste kans om ze hier op Filmfestival Oostende te zien.
Met de kortfilmcompetitie - met de steun van Amplo, Flow, Camalot en SBC - geeft Filmfestival Oostende nieuwe cineasten een platform om verfrissende en esthetische producties voor te stellen aan het grote publiek. Drie professionele juryleden, producer en creative director Anthony Van Biervliet, scenarist Amina Hatimm en filmmaakster en oud-winnaar van deze competitie Camille Ghekiere beoordeelden de vier geselecteerde kortfilms. De winnaar werd ‘Stier & Schorpioen’ van Rik De Bruycker en Jaan Stevens, een documentaire over de opvallende samenwerking tussen virtuoos drummer Lander Gyselinck en koning van de Brusselse rap Zwangere Guy. De motivatie van de jury was lovend.
De winnende film is een gevoelige weergave van, zoals één van de hoofdpersonages het zelf omschrijft: “Iets dat twee mensen samen wilden proberen.” We krijgen een ontwapenend portret van een creatief parcours dat gekenmerkt wordt door humor, weerbarstigheid en kameraadschap. De makers capteerden dit op een accurate manier en gaven ons zo een inkijk in een proces waarin ego plaatsmaakt voor artistieke creatie.
Ook leden van de pers kunnen hun festivalfavorieten in de bloemetjes zetten. De Unie van de Filmkritiek (UFK) reikt jaarlijks de UFK-Persprijzen uit. De jury bestaat uit kenners die beroepsmatig naar films kijken en hun ultieme favoriet uitroepen. De UFK-jury bestond dit jaar uit Linda Crivits (FILM), Erik Stockman (HUMO), Igor Vandenberghe (Krant van West-Vlaanderen, De Zondagskrant) en Marc Bussens (Enola, Humbug, Snapshots, FILM en voorzitter UFK).
De Unie van de Filmkritiek (UFK) verkoos ‘Le bleu du caftan’ van Maryam Touzani tot Beste Film.
Omdat het een sterk emotioneel en uitstekend geacteerd en gefotografeerd intimistisch portret is vol subtiele gebaren en indringende stiltes waarin het huwelijk van een Marokkaans koppel tot zijn naakte essentie wordt herleid: elkaar beminnen tot de dood hen scheidt.