Raf en Jan Roosens over samenwerken met familie

Voor de laatste Auteur Talk van de week nemen Jan en Raf Roosens plaats bij moderator Esther Nwanu in de fauteuils van De Grote Post. De twee broers mochten afgelopen vrijdag FFO25 openen met hun regiedebuut. Meteen ook de wereldpremière voor ‘Comeback’, want terwijl de zaal zich vulde in Oostende, werd de film gelijktijdig in tien andere zalen getoond. Een feestelijk moment, vertellen de twee broers, om samen met de cast en crew van te genieten. Maar hoe verloopt dat eigenlijk, als broers samen een film regisseren?

Jan en Raf Roosens

He’s got my back

“Film heeft altijd een prominente rol gespeeld in onze kindertijd.”, vertelt Jan. Toch sloeg hij als student een andere richting in en werd hij handelsingenieur. Jaren later ontdekte hij al doende zijn passie voor regisseren én de magie van het samenwerken met Raf. Ondertussen zijn de broers elkaars klankbord doorheen het hele proces van het filmmaken. “He’s got my back.”, zeggen de broers tijdens het interview, bijna in koor. “Onze dynamiek op de set is zeer intuïtief. Wie zich op welk moment gepassioneerd voelt over een bepaalde scene of shot, die neemt de leiding. We zijn ons ervan bewust dat dat voor acteurs wel even wennen moet zijn, want onze rollen zijn dus niet strak afgelijnd. Wij bouwen écht verder op elkaars ideeën, in elke stap van het maakproces, niet enkel op set, maar ook tijdens de montage. De ene dag neemt Raf de lead in de montage, de volgende dag kan ik daarop verder bouwen." 

Of ze werk en privé dan wel gescheiden kunnen houden tijdens zo’n nauwe samenwerking? Raf: “Eerlijk? Helemaal niet. Wij zien dat ook eerder als een sterkte dan als een zwakte, want op de meest stressvolle momenten zijn wij een tandem. Bij het maken van een film ligt de druk hoog, er is weinig budget, er zijn een beperkt aantal draaidagen, … De spanning kan dus hoog oplopen. Onze kracht is dan net dat we met 2 zijn, elkaar blindelings vertrouwen én dus ook rustig blijven.” In 2012 leverde die succesvolle samenwerking aan hun kortfilm ‘Rotkop’ de Ensor voor Beste Kortfim op. Een enorme aanmoediging om verder te gaan met hun werk, aldus de broers. “Het krijgen van die Ensor was voor ons echt een extra drive. Het wil zeggen dat ons werk geapprecieerd wordt, toch?”

Het krijgen van die Ensor was voor ons echt een extra drive. Het wil zeggen dat ons werk geapprecieerd wordt, toch?

Jan en Raf Roosens

Familie achter de schermen én op set

De hoofdrollen in 'Comeback' worden gespeeld door niemand minder dan Veerle Baetens, haar dochter Billie-Louise Vlegels én Gorik van Oudheusden - aka Zwangere Guy. Die laatste vormde ook echt de inspiratiebron voor het personage dat hij later zelf zou vertolken. “Tijdens het vormgeven van het personage van Dominique bekeken we clips van Zwangere Guy en viel het ons op dat hij vaak een soort rol speelt in een klein verhaal. We spreken nu over een 6-tal jaar geleden, toen Gorik nog een stuk ‘wilder’ was. We besloten met hem te gaan spreken en voelden meteen een klik om samen aan dit project te werken. Doorheen de tijd hebben de veranderingen die Gorik persoonlijk meemaakte ook een plek gekregen in het script van ‘Comeback’ en is het personage van Dominique langzaamaan een rustiger persoon geworden. Iemand die veel minder opvliegend is en klaar is voor het volgende hoofdstuk van het leven. Net zoals Gorik zelf.”

Billie-Louise leerden Jan en Raf kennen via casting tapes voor ‘Het Smelt’. Op dat moment was het voor hen nog niet duidelijk of het hoofdpersonage van ‘Comeback’ een jongen of meisje zou worden, maar de zachte acteerstijl van Billie sprak hen meteen aan. Toen het uitkwam dat Billie de dochter van Veerle Baetens was, ontstond het idee om hen allebei uit te nodigen. “We geloven heel erg in de unscripted chemie die kan ontstaan op de set als acteurs familie zijn van elkaar. We hebben tijdens het traject dan ook heel hard geïnvesteerd in het idee om moeder en dochter samen op set te zetten. Twee jaar lang volgde Billie een intensieve training, want dit betekende haar acteerdebuut.”
 

We geloven heel erg in de unscripted chemie die kan ontstaan op de set als acteurs familie zijn van elkaar.

Jan en Raf Roosens

Een warme, analoge aanpak als antwoord op de kille techno wereld

Raf en Jan draaiden ‘Comeback’ volledig analoog met een 16 mm camera. Een keuze die volgens hen warmte en ambachtelijkheid met zich meebrengt, maar die ook een stuk duurder is en zorgt voor een beperkte draaitijd per dag. Toch was het voor het regisseursduo belangrijk om een zacht tegengewicht te bieden voor het decor van de kille, digitale techno wereld waarin de film zich afspeelt. “In de praktijk zorgde deze aanpak ervoor dat we minder repeteerden, waardoor iedereen dus hyper gefocust was tijdens het draaien.”, vertelt Raf. “Analoog werken is spannend: elke dag worden de rollen opgehaald op de set, naar het labo gebracht en daar bekeken. Als je de ontwikkelde rollen daarna terug krijgt, zie je de film pas voor de eerste keer. Elke keer opnieuw is dat een speciaal moment. Film maken is eigenlijk vechten tegen de tijd, maar is ook zeer bijzonder. Het uiteindelijke resultaat is altijd beter dan wat je in gedachten had en om dat te kunnen delen met de crew én het publiek, dat geeft voldoening.”

Analoog werken is spannend: elke dag worden de rollen opgehaald op de set, naar het labo gebracht en daar bekeken. Als je de ontwikkelde rollen daarna terug krijgt, zie je de film pas voor de eerste keer.

Raf en Jan: “Wij zien zelf graag films die je meenemen, je raken, je iets laten voelen. We hopen dat mensen zich kunnen openstellen voor de microkosmos die we met ‘Comeback creëren’. Laat je onderdompelen en geniet van de chemie tussen moeder en dochter, van het talent van Gorik dat duidelijk verder reikt dan de muziekwereld en van Billie als nieuwe actrice.”

Met dank aan

De sessies worden georganiseerd in samenwerking met deAuteurs.

Redactie
Luka Franck