- nl
- en
Het komende najaar staat in het teken van de Vlaamse film. Met 'Ritueel', 'Rebel', 'Close' en 'De acht bergen' komen vier langverwachte speelfilms van eigen bodem uit. Om deze golf van Vlaams talent extra kracht bij te zetten, hebben producenten, distributeurs, bioscoopuitbaters en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) de handen in elkaar geslagen en lanceren ze samen de campagne 'Vlaamse film. Grenzeloze cinema.'
Het VAF blijft een hoeksteen bij de financiering van Vlaamse films, maar een zo groot mogelijk publiek in de bioscoopzalen is minstens zo belangrijk. De najaarscampagne onderstreept de kwaliteit en aantrekkelijkheid van vier zeer verschillende speelfilms. En met een commerciële actie geven we de bioscopen en de makers nog een extra duwtje in de rug.
Drie van de vier films van de najaarscampagne gingen dit jaar in wereldpremière op de voor Vlaanderen historische 75ste editie van het Festival van Cannes. 'Close' van Lukas Dhont werd er bekroond met de Grand Prix, 'De acht bergen' van Felix van Groeningen & Charlotte Vandermeersch ging naar huis met de Prix du Jury. 'Rebel' van Adil & Bilall werd in Cannes voorgesteld als Midnight Screening.
'Ritueel' van Hans Herbots trapt de najaarscampagne af. Deze thriller, net als Herbots' vorige Vlaamse speelfilm 'De behandeling' een adaptatie van een internationale bestseller van Mo Hayder, komt op 7 september in de Belgische bioscopen. Vanaf die dag loopt in de bioscopen, op de radio en in online advertenties de campagnespot 'Vlaamse film. Grenzeloze cinema' die de focus legt op talent van eigen bodem.
Voor de vier films uit de najaarscampagne loopt een ticketactie waarbij bioscoopbezoekers voor de prijs van 1 toegangsticket met 2 personen naar de film kunnen. De actie loopt voor elke titel vanaf één tot twee weken na de release, van maandag tot en met donderdag.
De vier films van de najaarscampagne
Bron: Vlaams Audiovisueel Fonds