- nl
- en
Onder de noemer #WeLoveCinema gaat vandaag een campagne van start die Vlamingen en Brusselaars de komende weken opnieuw volop zin moet geven om films in de bioscoop te ontdekken én beleven. De actie van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) komt er op vraag en met de steun van de filmsector en is mogelijk gemaakt met middelen van het Relanceplan voor de Audiovisuele Sector van de Vlaamse regering.
Na vele lange en moeilijke maanden voor zowel de uitbaters als voor de consumenten, zal het opnieuw genieten worden van de vele schitterende Vlaamse en internationale films in de bioscopen. Ik ben ervan overtuigd dat de bioscoopuitbaters de bezoekers in de meest veilige omstandigheden en met open armen zullen ontvangen. Nu het terug mag, beste Vlamingen, geniet (met maatregelen) van uw favoriete film!
De WeLoveCinema-campagne loopt tot en met zondag 11 juli. Centraal staat een spot die vanaf vandaag te zien is op de kanalen van DPG Media en VRT en vanaf midden volgende week ook in alle bioscopen in Vlaanderen en Brussel.
We zijn zeer opgetogen met de genereuze, enthousiaste en zeer snelle medewerking van VRT en DPG Media, waardoor we het beoogde brede publiek zullen kunnen bereiken. En ook voor de inzet van Brightfish, verantwoordelijk voor de reclameregie in de bioscoopsector, zijn we dankbaar. Het bewijst dat we een warm hart delen voor de Vlaamse audiovisuele sector, voor alle bevlogen mensen voor én achter de camera en voor de magie van de cinema.
Voor het maken van de spot verleenden vele mensen uit het filmberoep hun enthousiaste medewerking. Regisseur Lieven Van Baelen, die later dit jaar zijn speelfilmdebuut Rookie voorstelt, maakte de spot voor productiehuis Czar. Alain Dessauvage, die ook meewerkte aan La Civil (Officiële Selectie Cannes 2021) en Girl (Cannes 2018), tekende voor de montage. De muziek is van Hannes De Maeyer (Black, The Racer, Professor T.). Saar-Niragire De Groof (Red Light, Leef, Cold Courage) is het centrale gezicht van de spot, naast andere bekende acteurs en actrices als Julia Brown (Muidhond). Veerle Baetens sprak de voice-over in.
De WeLoveCinema-spot is een liefdesverklaring aan de bioscoop. Bedoeling is dat deze een brede verspreiding krijgt op sociale media, met een warme uitnodiging aan bekende en minder bekende Vlamingen en Brusselaars met foto’s, video’s en andere posts massaal hun liefde en zin voor de cinema te uiten, met de hashtag #WeLoveCinema.
De campagne wordt ondersteund met een wedstrijd waar duotickets kunnen worden gewonnen voor cinema's in Vlaanderen en Brussel. Er is ook ruimte voor aanvullende, lokale initiatieven.
De cinema's heropenden op 9 juni de deuren en een rijk en divers aanbod aan films staat klaar om de volgende weken en maanden uitgebracht te worden. De lancering van WeLoveCinema valt samen met de bioscooprelease van twee Vlaamse films: de komische familiefilm Mijn vader is een saucisse, het speelfilmdebuut van regisseur Anouk Fortunier met o.a. Johan Heldenbergh, Hilde De Baerdemaeker en Savannah Vandendriessche, en de documentaire Dark Rider van Eva Küpper. Het hoofddoel van de campagne is echter om, nu het eindelijk weer kan, zoveel mogelijk Vlamingen en Brusselaars aan te zetten om weer films in de bioscoop te gaan bekijken en beleven, ongeacht de origine of het genre van deze titels.
De WeLoveCinema-campagne is een initiatief van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), op vraag van de brede sector. De campagne werd mogelijk gemaakt met middelen afkomstig uit het Relanceplan van de Vlaamse regering voor de Audiovisuele Sector en kan daarnaast ook rekenen op de enthousiaste medewerking en ondersteuning van o.a. de Acteursgilde, de Belgian Entertainment Association (BEA), Brightfish, productiehuis Czar, DPG Media, de Federatie van Cinema’s in België (FCB), Filmfestival Oostende (FFO), de Scenaristengilde, de Unie van Regisseurs (UVR), de Vereniging van Filmdistributeurs van België (VFDB), de Vlaamse Arthouse Cinema’s (VAC) en de Vlaamse Onafhankelijke Film en Televisie Producenten (VOFTP).