- nl
- en
Op 15 oktober gaat 'Milano', het fictielangspeeldebuut van Christina Vandekerckhove, in wereldpremière tijdens Film Fest Gent. De film, met hoofdrollen voor Matteo Simoni en nieuwkomer Basil Wheatley, wordt gepresenteerd als onderdeel van de prestigieuze sectie Gala & Specials.
Christina Vandekerckhove, bekend om haar indringende documentaires, maakt met 'Milano' haar debuut in fictie. Ze weet op subtiele wijze thema’s als liefde, verlies en de zoektocht naar identiteit te verweven tot een filmische ervaring die zowel intiem als universeel aanvoelt.
Matteo Simoni, bekend van 'Marina' en 'Patser', speelt Alain, een alleenstaande vader die zijn zoon Milano een beter leven wil geven. Maar ondanks zijn goede intenties, legt zijn falen druk op hun band wanneer Milano zijn biologische moeder wil ontmoeten.
Christina Vandekerckhove is een Belgische filmmaker die bekend staat om haar persoonlijke en authentieke vertelstijl. Haar eerdere documentaire 'Rabot' werd bekroond op verschillende internationale festivals en kreeg lovende kritieken voor de menselijke en empathische manier waarop ze maatschappelijke thema’s aanpakt. Met 'Milano' maakt ze haar debuut in fictie, maar blijft ze trouw aan haar roots in de documentaire film:
Tijdens het draaien van mijn documentaire 'Rabot' hoorde ik veel verhalen en zag ik mensen die ik anders nooit zou ontmoeten. Die ervaringen legden mee de basis voor mijn film 'Milano', een verhaal over een fragiele vader-zoon relatie waarin onmacht en liefde centraal staan.
Alain voedt zijn dove zoon Milano alleen op en wil hem een beter leven geven dan hij zelf ooit heeft gehad. Ondanks de beste bedoelingen worden zijn onmacht en falen zichtbaar. De vader-zoonrelatie komt onder druk te staan wanneer Milano zijn biologische moeder wil ontmoeten
Simoni toont een nieuwe kant van zichzelf in de rol van een jonge vader die zijn zoon Milano alleen moet opvoeden. Basil Wheatley, die net als zijn personage in Vlaamse gebarentaal communiceert, schittert in de rol van Milano.
'Milano' is vanaf 6 november in een 40-tal bioscopen te zien en beleeft op woensdag 30 oktober haar FFO première in Kinepolis Oostende.
Christina Vandekerckhove schreef en regisseerde de film. 'Milano' is haar eerste langspeelfilm, maar eerder maakte Vandekerckhove al 'Rabot', een aangrijpende documentaire over de laatste bewoners van de Rabottorens in Gent. In 2017 won de film de Publieksprijs in Film Fest Gent. Het was de eerste keer dat een Vlaamse documentaire aan de haal ging met de publieksprijs. Twee jaar later leverde Vandekerckhove de prachtige kortfilm 'Mia' af, over een thuisverpleegster (Sofie Decleir) die door de ontmoetingen tijdens haar rondes geconfronteerd wordt met zichzelf. 'Mia' won meerdere prijzen waaronder de Humo Award tijdens het Kortfilmfestival in Leuven.
Camerawerk is in handen van Frederic Van Zandycke (Het smelt). De soundtrack wordt verzorgd door niemand minder dan Stijn Ylode De Gezelle.
Los van het feit dat het bijzonder was gebarentaal te leren, was de zoektocht naar liefde en communicatie binnen deze complexe vader-zoonrelatie ontzettend interessant voor mij als acteur. Nog nooit werd ik met zoveel psychologisch inzicht en nuance geregisseerd.
Net als Milano ben ik doof en is Vlaamse Gebarentaal mijn moedertaal. Hoewel onze gelijkenissen daar ophouden, was het omarmen van mijn rol nog uitdagender omdat ik het script in het Nederlands moest omzetten naar VGT. Ik ben Christina dankbaar om met deze hoofdrol VGT een plaats te kunnen geven in de Vlaamse cinema. Dat smaakt naar meer!
'Milano' is een productie van Lunanime (producers Jan De Clercq en Annemie Degryse), in co-productie met Bastide Films (Jeroen Beker), Dragons Films (Stéphane Lhoest) en VRT en met de steun van Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), de Vlaamse overheid, het Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Het Nederlands Filmfonds en de Netherlands Film Production Incentive, Eurimages, Screen Flanders , the Creative Europe Programme – MEDIA, Stad Gent, de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale overheid, Lumière Invest en Lumière Publishing.
De film kwam tot stand met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds/Filmfonds van Vlaams minister van cultuur Jan Jambon.