- nl
- en
In Meet the Masters gaat Filmfestival Oostende samen met filmkenner Anke Brouwers en een bekende Vlaamse filmprofessional op een cinefiele ontdekkingstocht door de filmgeschiedenis van kort na de Tweede Wereldoorlog tot het heden. Concreet wordt er maandelijks een internationale ‘Master’ in het vak voorgesteld. Anke Brouwers kadert het werk, de periode en filmstroming waartoe de filmmaker behoort, alsook wat hij/zij/die heeft betekend voor cinema vandaag. Aansluitend gaat Brouwers in dialoog met bekende Vlaamse filmprofessional. Hierbij staat de persoonlijke band met de besproken filmmaker centraal.
Wil je deze podcast live bijwonen en de besproken film op het grote doek ontdekken?
We kennen de Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci van zijn politiek geïnspireerde, lyrisch-decadente en soms ronduit provocerende oeuvre. 'Il Conformista' uit 1970, een gestileerde analyse van het Italiaanse fascisme, wordt beschouwd als zijn meesterwerk.
Met filmkenner en theaterperformer Wouter Hessels gaan we dieper in op de historische en politieke context van de film, de opmerkelijke visuele stijl en narratieve kronkelpaden, en de plaats van de film in het oeuvre van deze flamboyante cineast.
De Zweedse cineast Roy Andersson creëert in zijn films een volstrekt unieke en visueel verbluffende wereld. In 'Songs from the Second Floor', uit 2000, ontleedt hij met sombere precisie en bijtende humor onze menselijke conditie.
Met actrice en theatermaker Marie Vinck praten we over de schilderachtige tableaus, het tragische mensbeeld, en de pijnlijke humor in het werk van Roy Andersson.
Hugo Claus, onze grootste Belgische schrijver ooit, was ook gebeten door de zevende kunst. Met 'Het Sacrament', uit 1989, een verfilming van eigen werk, toonde hij zich een fijngevoelig, maar ook erg geestig filmmaker.
Met schrijfster en regisseur Inès Eshun praten we over familiebanden, sociale maskers en de versmachtende Vlaamsheid in het filmwerk van Hugo Claus.
In het universum van toonaangevend Russisch filmauteur Andrei Zvyagintsev lijken zelfs de zomers koud en kil. In 'Loveless', uit 2017, gunt hij ons een genadeloze inkijk in een liefdeloos huwelijk in een harde wereld.
Met theatermaker en acteur Peter de Graef praten we over intergenerationele trauma’s, universele menselijkheid en de politieke subtekst in het werk van Andrej Zvyantisev.
In zijn film- en theaterwerk schetst regisseur en schrijver Florian Zeller de mens in zijn meest fundamentele, en feilbare, sociale rollen - als vader, zoon, of moeder. In 'The Father', uit 2020, neemt hij ons mee in het hoofd en de emoties van een dementerende oudere man.
Met acteur Bruno Vanden Broucke praten we over de puzzelstukjes, de pijnlijke waarheden en het magistrale spel van de acteurs in 'The Father'.
Robbe De Hert zal worden herinnerd als Vlaanderens meest sympathieke beeldenstormer. Altijd te vinden voor een straffe uitspraak, maar ook een man met een gouden hart. Met zijn geliefde remake van 'De Witte van Sichem' schopte hij de Vlaamse boerenfilm een sociaal bewustzijn.
Met acteur Michaël Pas praten we over de gulzigste cinefiel van het land en zijn toch wat onderschatte filmoeuvre. En over alles wat Robbe tot Robbe maakte.
De Franse cineast Claire Denis staat bekend als eigenzinnig en onbevreesd. Ze maakt emotioneel rijke, maar volstrekt onsentimentele cinema. Haar debuut 'Chocolat' is een kritisch portret van koloniaal Frankrijk in de jaren 50 van de vorige eeuw.
Met actrice Jennifer Heylen praten we over representatie, racisme en lichamelijkheid in het werk van Claire Denis.
Dankzij blockbusters met inhoud, is de Canadese regisseur Denis Villeneuve graag gezien in Hollywood. Zijn internationale doorbraak kwam er met zijn confronterende oorlogsfilm ‘Incendies’ uit 2010.
Met regisseur Gilles Coulier praten we over Denis Villeneuve, universele verhalen en de kunst van persoonlijke spektakelfilm.
De Britse cineast Andrea Arnold weet als geen ander haar soms rouwe vertellingen te voorzien van kleur en energie. In 'American Honey' neemt ze ons mee op een roadtrip doorheen 'fly-over America', een uitgestrekt landschap van snijdende armoede en vergeten dromen.
Met regisseur-scenarist Wannes Destoop ('Holy Rosita') spreken we over de visuele intensiteit en emotionele diepgang in het repertoire van deze compromisloze cineast.
Was Stanley Kubrick dé master der masters? Zowel critici als regisseurs beschouwen hem alleszins als een van de grootste cineasten van de vorige eeuw. Het bij momenten ultrageweldadige ‘A Clockwork Orange’ leverde hem zowel een commercieel succes als veel controverse op.
Met acteur Gene Bervoets, tevens Master van Filmfestival Oostende 2024, praten we over deze nog steeds bij momenten onthutsende film en over z’n maker. We hebben het over moraliteit, rebellie en kunst.
Steven Spielberg is al meer dan 50 jaar een fenomeen in de Amerikaans filmindustrie. Zijn eerste speelfilm 'Duel' werd gemaakt voor televisie, maar de film bleek zo sterk, dat die ook in de bioscoop werd uitgebracht. Met een minimum aan dialogen weet de regisseur een maximum aan spanning te creëren.
Met regisseur Cecilia Verheyden gaan we dieper in op deze verassende film en op de uitzonderlijke carriere van Hollywoods wonderkind.
Jean Renoir was een van de meest gevierde cineasten van de twintigste eeuw. Zijn omvangrijke oeurve blijft makers inspireren. 'La grande illusion' uit 1937 is een oorlogsfilm, maar de cineast stelt vooral de mens in al zijn schoonheid en kwetsbaarheid centraal.
Samen met Lukas Dhont zoeken we uit of dat eigelijk wel bestaat een anti-oorlogsfilm en vinden we troost in de humanistische filmkunst van Jean Renoir.
In de jaren 80 en 90 veroverde Paul Verhoeven de wereld met licht provocerende, maar ook invloedrijke genrecinema, zoals ‘Basic Instinct’ en ‘Starship Troopers’. Zijn eerste Hollywoodfilm ‘RoboCop’ wordt nu beschouwd als een sci-fi klassieker.
Cultuurjournalist Ben Van Alboom breekt de lans voor de gelaagdheid en durf van deze gedreven Hollander in Hollywood.
Kathryn Bigelow behoort tot een select en vooral erg mannelijk clubje van A-list Hollywood regisseurs. Haar films ogen vaak stoer en gespierd, maar ze gaat moeilijke en pijnlijke onderwerpen niet uit de weg. Ze was de eerste vrouw die een Oscar kreeg voor Beste Regisseur voor de oorlogsfilm 'The Hurt Locker'.
Samen met actrice Lynn Van Royen praat Anke Brouwers over deze vrouwelijke pionier.
Sofia Coppola was voor het eerst te zien als baby in de film 'The Godfather' van vader Francis Ford, maar deze 'dochter van' heeft koppig en geduldig haar eigen weg gevonden in de filmwereld. Met 'Lost In Translation' maakte ze een post millennial existentieel komisch drama over en vooral voor iedereen die wel eens twijfelt in het leven.
Met regisseur Nathalie Basteyns praten we over Sofia Coppola, over de schoonheid, de bijzondere humor en terugkerende thema's in haar werk.
Roman Polanski, de Poolse regisseur van vernieuwende genrecinema, maakte zijn Amerikaanse debuut met het legendarische 'Rosemary’s Baby'. Zijn film 'Chinatown', uit 1974, wordt wel eens de laatste grote Hollywoodfilm genoemd.
Samen met filmcriticus Patrick Duynslaegher praten we over de 'gotische doem' die over 'Chinatown' en misschien ook wel over het hele oeuvre van deze regisseur hangt.
Een groot man is er niet meer, Oostends ereburger Raoul Servais is op 94-jarige leeftijd gestorven. Om de tovenaar van Oostende en vader van de animatiefilm te eren organiseert FFO een extra Meet the Masters.
Ontdek samen met gastheer Robbe Vervaeke (animatieregisseur en docent aan het KASK) en gasten Roman Klochkov en Pascal Vermeersch het indrukwekkend oeuvre van Servais.
In de jaren zeventig kroonde Francis Ford Coppola zichzelf tot Keizer van het Nieuwe Hollywood. Met films als ‘The Godfather’ en ‘The Conversation’ schreef hij filmgeschiedenis, maar met zijn Vietnam epos, ‘Apocalypse Now’ uit 1979, herdefinieerde hij de oorlogsfilm.
Samen met regisseur Dominique Deruddere heeft Anke Brouwers het over Francis Ford Coppola, over de man, de maker en de mythes.
'A Streetcar Named Desire', naar het broeierige toneelstuk van Tennessee Williams, was dé grote doorbraak voor Marlon Brando, maar Vivien Leigh, die zijn labiele schoonzus speelt, is het hart van de film.
Natali Broods gidst ons door het werk van een regisseur, die in de jaren vijftig het filmacteren radicaal vernieuwde.
Agnès Varda hield van katten, hartvormige aardappelen en persoonlijke en eerlijke cinema. Haar tweede langspeelfilm, Cléo de 5 à 7 werd een subtiele bespiegeling over vrouwelijkheid, fysieke kwetsbaarheid en tijd. Let op voor gastoptredens van Jean-Luc Godard, Anna Karina en héél veel kittens!
Regisseur Dorothée van den Berghe komt ons meer vertellen over deze veelzijdige, sprankelende cineaste Agnès Varda, ook wel de ‘grootmoeder’ van de Nouvelle Vague.
Terrence Malick heeft met een relatief klein oeuvre een belangrijke stempel gedrukt op de Amerikaanse filmkunst sinds de jaren zeventig. Vanaf zijn debuut 'Badlands' liet Malick zich opmerken door zijn passie voor een schilderachtige cinematografie, een veelgelaagde sound design en opmerkelijke vertolkingen.
Barbara Sarafian was danig onder de indruk van 'Badlands', een film die na al die jaren nog steeds fascineert en beklijft, en komt ons dan ook graag vertellen hoe zij haar hart verloor aan die film.
In de zomer van 1959 draaide toenmalig debutant Jean-Luc Godard met een minuscuul budget en zonder script, 'À bout de souffle', één van de meest invloedrijke naoorlogse films van de vorige eeuw. Alle klassieke 'regels' van het film maken (wat betreft montage, belichting, acteerstijl, verhaalstructuur) lapte hij aan zijn laars en het resultaat werd deze Jazzy, zelfbewuste en vorm-vernieuwende ode aan de cinema.
Marc Didden acht Godard (mee) verantwoordelijk voor minstens vier van zijn filmliefdes: Jean Seberg, Anna Karina, Anne Wiazemsky en Nathalie Baye. 'À bout de souffle' is voor hem een sleutelfilm van de Franse Nouvelle Vague.
Federico Fellini was één van de grootste Italiaanse cineasten van de twintigste eeuw. Als co-scenarist voor Roberto Rossellini lagen Fellini’s roots in het neo-realisme (ca. 1945-1952), maar hij zou al gauw zijn eigen weg inslaan. Hij creëerde een uniek cinematografisch universum dat je onder andere kan herkennen aan de parade van kleurrijke figuren, de meeslepende muziek (van Nino Rota) en de iconische beelden van lege stranden, verlaten pleinen en mythische landschappen. Fellini’s cinema (en het afgeleide adjectief ‘Felliniaans’) kon soms exuberant en vulgair zijn, maar ook visueel verbluffend en humanistisch.
Fellini is de keuze van acteur en theatermaker Johan Heldenbergh. Samen met hem wordt dieper ingegaan op Fellini’s oeuvre, zijn visie op filmmaken, acteurs en op alle stilistische en thematische bijzonderheden die zijn werk (en de keuzefilm) typeren.