- nl
- en
Filmfestival Oostende, of kortweg FFO, is de jaarlijkse hoogmis voor het Vlaamse filmberoep en hét filmevent dat een uitgebreid Vlaamse film- en tv-aanbod combineert met een hoogwaardige internationale selectie. Met een eerste wintereditie in 2022 werd FFO nog meer dan ooit een bruisend stadsfestival met een sfeervol en publieksvriendelijk karakter. Met de organisatie van een jaarlijks filmfestival, een uitgebreide jaarwerking en een hart voor talent van eigen bodem, biedt het festival een platform aan makers om hun werk aan een breed, geëngageerd publiek voor te stellen.
FFO zet zich jaarlijks in om de Vlaamse film te stimuleren, coachen en financieren. Belangrijke onderdelen hierin zijn de LOOK!-, SOON!- en COOP!-competities, samen met ons uitgebreide FFO Talents-luik met de Student Pitch, de kortfilmcompetitie, de TSFM Word-Frame-residentie voor professionele kortfilmmakers, de Cinemasterclass voor acteurs, en het ScriptLab voor filmmakers die werken aan hun eerste of tweede langspeelfilm.
Bovendien zorgt FFO voor een toegankelijke filmbeleving, waarbij we aan een democratische prijs de filmpas verkopen, een UiTPAS met kansentarief aanbieden en audiodescriptie in onze programmatie voorzien.
Filmfestival Oostende (FFO) wil verder groeien en haar rol in het versterken van de Vlaamse cinema en filmindustrie uitbreiden.
Het verhuizen naar januari heeft een positief effect op de spreiding van Vlaamse film op de releasekalender. FFO positioneert zich in het hart van het filmseizoen, simultaan met het Internationaal Filmfestival van Rotterdam en aan de vooravond van A-festivals zoals Berlijn en Cannes.
Doordat we de Ensors, die onlosmakelijk verbonden zijn aan Filmfestival Oostende, middenin het awardseizoen organiseren, groeit de uitstraling van deze prijzen. Zo leveren we een belangrijke bijdrage tot de (h)erkenning van onze Vlaamse producties.
FFO houdt rekening met de snel evoluerende beeldcultuur bij jongeren. Met de uitreiking van de Jamies, de online video awards, biedt FFO een platform aan de nieuwste mediavormen zoals webseries, vlogs, VR en games. Op die manier zorgt FFO voor een ontmoetingsplaats voor jongeren en bieden we mogelijkheden aan talentontwikkeling.
FFO werkt samen met partner-bioscopen en culturele centra om de filmbeleving in de ruime regio te stimuleren. Een doorgedreven publiekswerking kan de aandacht voor Vlaamse producties vergroten en een stimulans geven om de bioscoopreleases langer aan te houden, en dit volledig complementair met de werking van Kinepolis en andere commerciële multiplexen. Bij uitbreiding kan dit deel uitmaken van een nationale werking, waarbij we openstaan voor, en zelfs aansturen op een samenwerking met andere festivals.
Naast het aanbod in Kinepolis Oostende en de gala’s in Kursaal Oostende, voegt FFO ook De Grote Post als vaste festivallocatie toe. Samen met Filmcafé On Tour draagt deze verruiming naar het stadscentrum bij tot een diepgaande festivalbeleving.
Er verschijnen heel wat sterke films van beginnende filmmakers die geen bioscooprelease krijgen in Vlaanderen. In onze SOON!-competitie maken beloftevolle filmmakers die met hun eerste of tweede film hoge ogen gooien op internationale festivals kans op de prijs voor 'Beste Film'. De film van de winnaar wordt na het festival beschikbaar gemaakt op het streamingplatform Sooner.
In het extensief Talents-luik investeert FFO in nieuw talent aan de hand van een alternatief festivaltraject. FFO biedt een platform voor hun creativiteit, bouwt duurzame relaties op met jonge makers en brengt aanstormend talent, filmprofessionals en publiek samen in een ultieme ontmoetingsplaats.
Oostende heeft een rijke historische filmcultuur met Oostendse pioniers als Raoul Servais en Henri Storck, en verschillende stadsbioscopen. Met respect voor het verleden maakt FFO filmcultuur en filmbeleving in Oostende en de ruime regio opnieuw springlevend. Sinds drie jaar bouwt FFO aan een jaarwerking waarbij de beste arthousefilms het hele jaar door vertoond worden in Kinepolis Oostende onder de naam Cinema Storck. FFO wil de filmcultuur in haar eigen regio verder uitwerken door onder meer een jongerenwerking op poten te zetten.
Naast deze belangrijke actiepunten, die zich grotendeels concentreren op Vlaamse film, koestert FFO ook internationale ambities. De COOP!-competitie zet jaarlijks Vlaamse en Nederlandse coproducties in de verf en de LOOK!-competitie, met aandacht voor de D.O.P.(Director of Photography) en Production Design, vormt een mooie etalage voor Belgische filmprofessionals die actief zijn in binnen- en buitenland. De internationale programmatie is eveneens een troef voor een breed publiek.
FFO gelooft rotsvast in de kracht van film om positieve maatschappelijke verandering teweeg te brengen. We gaan steeds op zoek naar diversiteit in ons programma en kijken kritisch naar onze programmatie. Jaarlijks verwerkt de Master, de curator van het festival, een actueel thema in ons programma aan de hand van een Masterselectie. In 2019 koos Lynn Van Royen voor ‘leading ladies’, waarbij vrouwen in de kijker stonden, “gewoon vrouwen, want ‘sterke vrouwen’ dekt de lading niet”, aldus de actrice. Meer dan de helft van de programmatie werd door vrouwen geregisseerd of vertolkt. Voor de afgelaste editie van 2021 besloot Koen De Bouw - door de enorme impact van de coronapandemie - om mentale gezondheid centraal te stellen: "Tijdens deze periode die we met z’n allen aan het doorstaan zijn, kan je nu eenmaal niet om het belang van mentale gezondheid heen. Met dit thema wil ik dan ook graag beide keerzijden belichten."