2017

Acteur en theatermaker Wim Opbrouck nam de rol van Master op zich en was het gezicht van de elfde editie, die plaatsvond van 8 t/m 16 september. Voor zijn Masterselectie koos hij “anti-oorlogsfilms” van o.a. Kubrick, Renoir, Klimov en Chaplin: films die het geweld aanklagen, de dictatuur, het racisme, het extremisme, het fanatisme, en alle andere foute ‘-ismen’. 

Wim: “Film zal de wereld niet redden, maar het kan de wereld die het tot onderwerp heeft wel veranderen, al was het maar voor even, voor de duur van die ene film, op die ene avond in die donkere bioscoopzaal. Daarom als een daad van pacifistische verzet, deze keuze.” Als tegengif voor de horror van de oorlog wilde Wim een paar films selecteren die met humor het geweld counteren. Humor als antidotum voor dictators of extremisten van welke kwalijke soort ook. “Cineasten die zich tegen het geweld keren, aan hen wil ik hulde brengen. Humor is als kunstvorm onverwoestbaar, dat heeft de geschiedenis ons ook geleerd. Altijd weer zal de nar opstaan en de machthebber belachelijk maken, de kroon ontbloten.”

Als grote fan van Louis De Funès koos Wim ook voor Le Petit Baigneur uit 1968: “Scherpe maatschappijkritiek om je een breuk mee te lachen. Wie dóór de lach kijkt, kijkt in zijn eigen kleinmenselijke spiegel.” Omdat FFO niet enkel het publiek naar de film wil brengen, maar ook de film naar het publiek,  voorzagen we op 9 augustus een gratis openluchtvertoning van deze film in het Leopoldpark van Oostende. Zo kreeg FFO17 een Frans voorproevertje, voordat het festival opende met Cargo van Gilles Coulier, een film volledig opgenomen in de Stad aan Zee. 

FFO is niet alleen een platform voor de sterren en de toeschouwers van film, maar ook voor de vele gepassioneerde en professionele medewerkers achter de schermen. Daarom wilden we de industrie nog meer in de kijker zetten. We werkten de Ensor Academie verder uit in samenwerking met Mediarte en organiseerden een nieuwe editie van de Flanders Film Meeting, waarin we Vlaamse en Nederlandse filmmakers samenbrachten.

In 2017 besteedde FFO extra aandacht aan Nederland, een land met een enorm rijke filmgeschiedenis en filmindustrie. In samenwerking met het Nederlands Filmfonds, EYE Filmmuseum, Nederlands Film Festival en Film by the Sea Elke stelden we voor de eerste keer het programma ‘Nederland Gastland’ samen. Elke avond ging er een Nederlandse film in première en we nodigden heel wat Nederlandse gasten uit. Deze editie kondigde tevens de start aan van Cinema Storck, een initiatief van FFO dat het hele jaar door de beste arthousefilms naar Kinepolis Oostende brengt.

Sfeerbeelden

Films

Special Screenings 

  • El - Danniel Danniel 
  • Daens - Stijn Coninx 

Avant-premières

  • Cargo - Gilles Coulier (openingsfilm) 
  • Freak Show - Trudie Styler 
  • The Only Living Boy in New York - Marc Webb 
  • Romans - Ludwig Shammasian, Paul Shammasian 
  • Maudie - Aisling Walsh 
  • Ôtez-moi d’un doute - Carine tardieu 
  • Les grands esprits - Olivier Ayache-Vidal 
  • Hampstead - Joel Hopkins 
  • The Beguiled - Sofia Coppola 
  • American Made - Doug Liman 
  • Ma’ Rosa - Brillante Mendoza 
  • Shot Caller - Ric Roman Waugh 
  • The Net (geumul) - Ki-Duk Kim 
  • The Young Karl Marx (der junge Karl Marx) - Raoul Peck 
  • Die mitte der welt - Jakob M. Erwa 
  • Brad’s Status - Mike White 
  • Tschick - Faith Akin 
  • Brigsby Bear - Dave McCary 
  • Die Göttliche Ordnung - Petra Volpe 
  • Aquarius - Kleber Mendonça Filho 

Masterselectie Wim Opbrouck

  • Come And See - Elem Klimov
  • Des hommes et des dieux - Xavier Beauvois
  • Dr. Strangelove - Stanley Kubrick
  • Hotel Rwanda - Terry George
  • La grande illusion - Jean Renoir
  • Paths of Glory - Stanley Kubrick
  • The Deer Hunter - Michael Cimino
  • The Great Dictator - Charlie Chaplin
  • Una Giornata Particolare - Ettore Scola
  • Waltz With Bashir - Ari Folman

Kortfilms

  • Take Good Care Of My Baby - Nicolas Daenens
  • Lost In The Middle - Senne Dehandschutter
  • Maverick - Domien Huyghe
  • Dag Vreemde Man - Anthony Schatteman
  • Oosteroever - Quinten Wyns
  • “Anders” - Rutger Denaet

LOOK!-competitie 

  • Cargo - Gilles Coulier
  • Fortunata - Sergio Castellitto
  • The Basics of Killing - Jan Cvitkovic
  • Le Redoutable - Michel Hazanavicius
  • Loving Vincent - Dorota Kobiela & Hugh Welchman
  • Loveless (Nelyubov) - Andrey Zvyagintsev
  • Jupiter’s Moon - Kornél Mundruczó |
  • Jeannette, l'enfance de Jeanne d'Arc - Bruno Dumont
  • Detroit - Kathryn Bigelow

Taste Of Europe-competitie 

  • Cruelty (Grimmd) - Anton Sigurdsson
  • Dark Fortune - Stefan Haupt
  • Wild Mouse - Josef Hader
  • Easy - Andrea Magnani 
  • Khibula - George Ovashvili
  • Little Harbour (Piata Lod) - Iveta Grofova
  • Welcome to Germany (Willkommen bei den Hartmanns) - Simon Verhoeven
  • The Constitution (Ustav Republike Hrvatske) - Rajko Grlic
  • Wife and Husband (Moglie e marito) - Simone Godano
  • You Disappear (Du Forsvinder) -Peter Schønau Fog

Winnaars Studentencompetitite FFO16

  • Krakeel - Mattijs Driesen
  • Poor Kids - Michiel Dhondt
  • Al was het maar voor even - Sophie Kurpershoek
  • Les Homards Immortels - Kate Voet
  • Hugs and Hurricanes - Diëgo Nurse
  • Maregrave - Justine Cappelle

Series

  • Tytgat Chocolat - Filip Lenaerts & Marc Bryssinck
  • It’s Showtime - Pietje Horsten
  • The Sinner - Derek Simonds

Gastland Nederland

  • In Blue - Jaap van Heusden
  • Het Doet Zo Zeer - Heleen van Royen
  • Monk - Ties Schenk
  • Verdwijnen - Boudewijn Koole
  • Vind die domme trut en gooi haar in de rivier -  Ben Brand
  • Waldstille - Martijn Maria SMits
  • Waterboys - Robert Jan Westdijk
  • Gratis - Merijn Scholte-Albers & Tobias Smeets

Documentaires

  • An Inconvenient Sequel: Truth to Power - Bonni Cohen
  • I Know You Are There - Thom Vander Beken
  • Shadow World - Johan Grimonprez
  • Rien n'est pardonné  - Vincent Coen & Guillaume Vandenberghe
  • Inside the Distance - Elias Grootaers

Gasten 2017

  • Wim Opbrouck 
  • Gilles Coulier 
  • Sam Louwyck 
  • Viviane De Muynck 
  • Maria Kraakman 
  • Kornél Mundruczó
  • Johan Leysen 
  • Joel Hopkins 
  • Heleen Van Royen