- nl
- en
Acteur en theatermaker Wim Opbrouck nam de rol van Master op zich en was het gezicht van de elfde editie, die plaatsvond van 8 t/m 16 september. Voor zijn Masterselectie koos hij “anti-oorlogsfilms” van o.a. Kubrick, Renoir, Klimov en Chaplin: films die het geweld aanklagen, de dictatuur, het racisme, het extremisme, het fanatisme, en alle andere foute ‘-ismen’.
Wim: “Film zal de wereld niet redden, maar het kan de wereld die het tot onderwerp heeft wel veranderen, al was het maar voor even, voor de duur van die ene film, op die ene avond in die donkere bioscoopzaal. Daarom als een daad van pacifistische verzet, deze keuze.” Als tegengif voor de horror van de oorlog wilde Wim een paar films selecteren die met humor het geweld counteren. Humor als antidotum voor dictators of extremisten van welke kwalijke soort ook. “Cineasten die zich tegen het geweld keren, aan hen wil ik hulde brengen. Humor is als kunstvorm onverwoestbaar, dat heeft de geschiedenis ons ook geleerd. Altijd weer zal de nar opstaan en de machthebber belachelijk maken, de kroon ontbloten.”
Als grote fan van Louis De Funès koos Wim ook voor Le Petit Baigneur uit 1968: “Scherpe maatschappijkritiek om je een breuk mee te lachen. Wie dóór de lach kijkt, kijkt in zijn eigen kleinmenselijke spiegel.” Omdat FFO niet enkel het publiek naar de film wil brengen, maar ook de film naar het publiek, voorzagen we op 9 augustus een gratis openluchtvertoning van deze film in het Leopoldpark van Oostende. Zo kreeg FFO17 een Frans voorproevertje, voordat het festival opende met Cargo van Gilles Coulier, een film volledig opgenomen in de Stad aan Zee.
FFO is niet alleen een platform voor de sterren en de toeschouwers van film, maar ook voor de vele gepassioneerde en professionele medewerkers achter de schermen. Daarom wilden we de industrie nog meer in de kijker zetten. We werkten de Ensor Academie verder uit in samenwerking met Mediarte en organiseerden een nieuwe editie van de Flanders Film Meeting, waarin we Vlaamse en Nederlandse filmmakers samenbrachten.
In 2017 besteedde FFO extra aandacht aan Nederland, een land met een enorm rijke filmgeschiedenis en filmindustrie. In samenwerking met het Nederlands Filmfonds, EYE Filmmuseum, Nederlands Film Festival en Film by the Sea Elke stelden we voor de eerste keer het programma ‘Nederland Gastland’ samen. Elke avond ging er een Nederlandse film in première en we nodigden heel wat Nederlandse gasten uit. Deze editie kondigde tevens de start aan van Cinema Storck, een initiatief van FFO dat het hele jaar door de beste arthousefilms naar Kinepolis Oostende brengt.