Streamz Academy Talks – Van pitch tot creatie

Afgelopen zaterdag gingen Filmfestival Oostende (FFO) en Streamz in gesprek met schrijvers, producenten en regisseurs van Streamz Original-reeksen. De makers van ‘De big fuck-up’ kwamen spreken over hoe het maakproces verloopt van pitch tot creatie. De crew achter ‘The Best Immigrant’, die vorig jaar de allereerste Streamz Academy won, was te gast voor een gesprek over het belang van een goede samenwerking tussen creatie en productie. De industriedag begon feestelijk met de officiële lancering van Streamz Academy 2025.

Streamz Academy Talks

Streamz Academy 2025. What’s new?

“Streamz Academy is in het leven geroepen om opkomend schrijftalent te ontdekken en een professionele kans te geven.”, zegt Commissioning Editor Lies Lahousse. Zij volgt samen met haar collega Jules Duys de projecten op van pitch tot creatie. Bij Streamz zijn ze ervan overtuigd dat veel aanstormend talent in Vlaanderen staat te popelen om aan de slag te gaan, “Het is onze taak om de deur open te zetten zodat jonge creatievelingen in contact kunnen komen met producenten. Eigenlijk willen we hen vooral een stevige, professionele duw in de rug geven.” 

Het is onze taak om de deur open te zetten zodat jonge creatievelingen in contact kunnen komen met producenten. Eigenlijk willen we hen vooral een stevige, professionele duw in de rug geven.

Lies Lahousse
Lies Vanhousse

De aanpak van Streamz Academy verschilt dit jaar van de vorige editie. De opdracht is nieuw. Dit jaar zullen de jonge talenten zich wagen aan een nieuw genre: drama. Daarnaast wordt er ook nog meer belang gehecht aan persoonlijke ondersteuning. Er zullen minder projecten geselecteerd worden om de persoonlijke one-to-one coaching nog diepgaander te maken, en de producenten worden wel al in een vroegere fase betrokken bij het maakproces. De winnaar zal niet langer gekozen worden door het publiek, maar door een professionele vakjury. Een goede ondersteuning van nieuw talent in Vlaanderen blijft ten allen tijde de missie van Streamz. 

Meer info

‘De big fuck-up’, een uitdaging van jewelste

“In de jaren ’80 gaan enkele rijkswachters van de drugsafdeling zelf drugs dealen om het toongeld dat ze zijn kwijtgeraakt, terug te verdienen.” Met deze elevator pitch maakt scenarist en showrunner Philippe De Schepper van productiehuis jonnydepony het publiek warm voor zijn nieuwe reeks ‘De big fuck-up’. “De serie is deels gebaseerd op feiten, maar het is vooral door het verhaal in een fictief jasje te steken en sterke personages te ontwikkelen, dat de menselijke waarheid boven komt drijven.” 

De serie is deels gebaseerd op feiten, maar het is vooral door het verhaal in een fictief jasje te steken en sterke personages te ontwikkelen, dat de menselijke waarheid boven komt drijven.

Philippe De Schepper
Philippe De Schepper

Naast De Schepper zitten producent Helen Perquy, regisseur Wim Geudens en acteur Willem De Schryver. Ook voor hen was de creatie een lang en onzeker proces. Al in 2017 lagen de scenario’s klaar, maar er was nog veel onduidelijkheid over de financiering. Streamz stond nog in haar kinderschoenen, maar was na het lezen van het scenario snel overtuigd van het grote potentieel van de reeks. Vervolgens sprongen Amazon NL, het VAF, Screen Flanders en Tax Shelter mee op de boot en kwam alles in een stroomversnelling. “De doorbraak kwam er uiteindelijk nadat we onze moodboards deelden met de betrokken partners. Iedereen leek plots te voelen welk soort verhaal we wilden vertellen. Vanaf dan waren we vertrokken en werden ook productionele beslissingen veel vlotter genomen.”, aldus De Schepper.

“Los van de zoektocht naar financiering vormde vooral de beperkte draaiperiode een grote uitdaging voor onze ploeg.”, onthult regisseur Wim Geudens. “Bij het filmen van een fictiereeks moet je vaak improviseren doordat onvoorziene omstandigheden roet in het eten gooien. Zo wilden we bijvoorbeeld een scène opnemen voor een authentieke gevel, maar hadden de bewoners enkele dagen voordien hypermoderne airco’s geïnstalleerd. Dan moet je snel schakelen en creatief uit de hoek komen. Dat vraagt helaas wat tijd, en die is er meestal niet." Acteur Willem De Schryver beaamt dit gegeven. Hij stond 79 volle dagen op de set van ‘De big fuck-up’ en heeft naar eigen zeggen veel geleerd van de cast en crew. “Doordat het hele team zo gepassioneerd was over dit project, voelde ik me erg op m’n gemak, ook wanneer de dingen niet liepen zoals gepland. Hun professionele houding heeft me geholpen bij het neerzetten van een sterke performance.”

‘De big fuck-up’ verschijnt in het laatste kwartaal van 2025 op Streamz.

Winnaar aan het woord: ‘The Best Immigrant‘

“Het allerbelangrijkste voor ons was om de scenaristen van begin tot eind zo betrokken mogelijk te houden.” steekt Dimitri Verbeeck, producent bij Caviar, van wal. Hij mocht vorig jaar samen met collega Helena Vlogaert de winnaar van de allereerste Streamz Academy onder zijn vleugels nemen. Het idee voor de reeks ‘The Best Immigrant’ kwam van Raoul Groothuizen en Cristina Poppe. Zij pitchten een serie over een gameshow waarbij immigranten het tegen elkaar opnemen om in België te mogen blijven. “We hebben de twee bedenkers in een writers’ room geplaatst met enkele ervaren schrijvers. Daar kwam uit dat het format toch iets verder uitgebreid mocht worden. Streamz is daar in meegegaan.” 

Het hele proces werd vooral een leerrijke ervaring voor de twee jonge scenaristen. “We hebben alles zien evolueren”, vertelt Groothuizen, “en het is echt heerlijk wanneer het concept dan uiteindelijk helemaal goed valt.”. “We hebben ook geleerd dat het belangrijk is om je als schrijver flexibel op te stellen, want alles gaat heel snel en de druk is toch best groot.” aldus Poppe. 

Michael Abay

De snelheid van het proces was zeker niet onbelangrijk, want de inhoud van de reeks is zeer actueel. “Door de politieke relevantie moesten we niet drie jaar lang blijven sleutelen aan het verhaal,” duidt producent Helena Vlogaert. “We voelden dat er bij internationale kopers veel interesse was en net daarom wilden we de draaiperiode niet te ver vooruitschuiven.”

Ook de keuze voor regisseur Michael Abay werd snel maar doordacht genomen. Hij benadrukt dat een nauwe samenwerking met de bedenkers ook voor hem van groot belang was. “Ik was blij om al vanaf de writers’ room betrokken te worden in het maakproces, want zo kon ik mee bewaken dat productionele beslissingen goed pasten binnen het scenario. Alles moet kloppen, en dat lukt enkel als alle schakels van het proces goed met elkaar communiceren.”

Alles moet kloppen, en dat lukt enkel als alle schakels van het proces goed met elkaar communiceren.

Michael Abay

'The Best Immigrant’ wordt dit voorjaar opgenomen. De release van de reeks wordt ten vroegste in het najaar van 2025 verwacht op Streamz.

Redactie
Cas Peeters - Eindredactie: Hannelore Gheldof