- nl
- en
Gisteren vond in De Grote Post een gesprek plaats met Frederik Daem en Nadège Bibo-Tansia, de schrijvers van ‘Putain’. De reeks ontstond naar een idee van rapper Zwangere Guy en volgt enkele Brusselse jongeren die hun weg zoeken in een grootstad vol uitdagingen. De laatste twee afleveringen van ‘Putain’ werden tijdens FFO25 losgelaten op de wereld en de hele reeks is vanaf nu integraal te zien op Streamz. Na drie intensieve productiejaren is de serie eindelijk af. Tijd voor een terugblik op een lang project, dat ongetwijfeld vele harten zal veroveren.
Voor Frederik Daem was de vertoning van de laatste twee afleveringen op het filmfestival een bijzonder moment. “We hebben zo lang aan ‘Putain’ gewerkt en deze vertoning voelde aan als een unieke afsluiter van een lang traject. De sfeer in de zaal was geweldig, want het publiek had de eerste afleveringen al thuis gezien en kende de reeks. Geef toe dat het dan best speciaal is om samen met de cast en crew de finale te kunnen beleven.” Tot op het laatste mogelijke moment hebben de makers gesleuteld aan de afleveringen om alles in schoonheid af te ronden. “Pas drie dagen voor de vertoning op het festival was echt alles af.”, geeft Daem toe. “Voor zowel de cast als de crew was de première in Oostende dus de eerste kans om het afgewerkte project in volle glorie te mogen aanschouwen, en dan meteen samen met het publiek. Gelukkig is het voor iedereen positief uitgedraaid. Een hele opluchting!”
Pas drie dagen voor de vertoning op het festival was echt alles af.”, geeft Daem toe. “Voor zowel de cast als de crew was de première in Oostende dus de eerste kans om het afgewerkte project in volle glorie te mogen aanschouwen, en dan meteen samen met het publiek.
‘Putain’ speelt zich af in Brussel en de reeks ademt de diversiteit van de stad. Zowel Daem als Bibo-Tansia groeiden op in de hoofdstad. Beiden zijn ze het erover eens dat hun achtergrond de toon van de reeks mee heeft bepaald. Voor Bibo-Tansia was het erg belangrijk om de verschillende Brusselse realiteiten te tonen: “Brussel is niet één gegeven, maar een stad met talloze perspectieven. We hebben dan ook ons uiterste best gedaan om zoveel mogelijk verschillende deeltjes een plek te geven in deze reeks."
Doordat de productie grotendeels plaatsvond in de stad, kregen de makers de kans om hun eigen omgeving op een nieuwe manier te ontdekken. “Je denkt altijd dat je je thuisstad kent, maar dan kom je toch nog op plekken waarvan je mond openvalt.”, vertelt Bibo-Tansia. “De stad Brussel heeft niet alleen de sfeer van ‘Putain’ grotendeels bepaald, maar is ook opgewaardeerd als volwaardig personage dat het verhaal van de reeks mee vorm geeft.”
De stad Brussel heeft niet alleen de sfeer van ‘Putain’ grotendeels bepaald, maar is ook opgewaardeerd als volwaardig personage dat het verhaal van de reeks mee vorm geeft.
Een reeks staat of valt met een goede casting, en dat was bij ‘Putain’ niet anders. Omdat de bestaande poule van Brusselse acteurs voor de ploeg te beperkt was, hebben ze bewust gekozen voor een andere aanpak. “We wilden echt een authentieke Brusselse cast voor deze reeks. Via workshops, open audities en ‘street casting’ hebben we gelukkig heel wat nieuw talent van eigen bodem kunnen ontdekken.”, vertelt Daem. Bibo-Tansia voegt daar nog aan toe dat veel jongeren in Brussel weinig kansen krijgen om hun potentieel te tonen in een professionele context. “Daar wilden we met de casting voor 'Putain' echt verandering in brengen.“
We wilden echt een authentieke Brusselse cast voor deze reeks. Via workshops, open audities en ‘street casting’ hebben we gelukkig heel wat nieuw talent van eigen bodem kunnen ontdekken.
Daarnaast werd er veel aandacht besteed aan culturele representatie, vooral in de Congolese verhaallijn. “Voor mij was het belangrijk dat de Congolese cultuur een plek kreeg in de reeks.”, zegt Bibo-Tansia. “Ik had al eerder gemerkt dat veel Belgen met vragen zitten over hoe het er bij ons soms aan toegaat. We leven allemaal naast elkaar maar toch is er vaak onwetendheid en onbegrip. Dit project leek me een uitgesproken kans om deze thematiek te belichten.” Niet enkel door de verhaallijn maar ook door de juiste acteurs te casten, hopen de makers dat ze een vorm van culturele representatie in de hand hebben kunnen werken.
Ondertussen zijn beide schrijvers volop bezig met nieuwe projecten. Voor een tweede seizoen van ‘Putain’ zijn er nog geen plannen, al sluiten Daem en Bibo-Tansia niets uit.
De sessies worden georganiseerd in samenwerking met deAuteurs.