In 2022 kon nationale trots Koen De Bouw zijn Masterschap over het Filmfestival van Oostende op zich nemen. Na een afgelaste editie in 2021 mocht de Vlaamse acteur al gastheer zijn van de FFO Nights. Zoals het een FFO Master betaamt, kreeg De Bouw zeggenschap over zijn eigen filmparcours. Hij doopte zijn eclectische Masterselectie ‘Going Mental’ en wil vooral de aandacht vestigen op het belang van mentale gezondheid. Binnen zijn selectie vergaarde De Bouw staaltjes theatrale, poëtische maar vooral troostende en helende cinema. Zijn selectie beslaat enkele decennia en bevat klassiekers als 'Der Himmel über Berlin' (1987) en 'King Kong' (1976), maar ook recentere meesterwerken zoals 'Beautiful Boy' (2018) van Felix van Groeningen.
Acteur Koen De Bouw (55) studeerde theater aan de prestigieuze Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Na zijn studies, maakte hij in 1988 zijn filmdebuut met 'Han De Wit'. Sindsdien vertolkte hij de hoofdrol in meer dan dertig Belgische en internationale langspeelfilms alsook in talloze televisieseries, die al verschillende internationale prijzen in de wacht sleepten. Koen De Bouw wordt dan ook gezien als één van de meest vooraanstaande acteurs in het Belgische filmlandschap.
De Bouw heeft sinds enige tijd een nauwe samenwerking met regisseurs als Erik van Looy en Jan Verheyen. Onder leiding van Erik Van Looy speelde hij onder meer de hoofdrol in de films 'De Zaak Alzheimer' (2003), 'Loft' (2008), 'Dossier K.' (2009) en 'De Premier' (2016). Samen met Matt Bomer en Kelsey Grammer speelde hij in de Amerikaanse Amazon-serie 'The Last Tycoon' (2016) van Billy Ray. De voorbije jaren zat hij niet stil, met hoofdrollen in de succesreeks 'Professor T.' (2015) als de raadselachtige Jasper Teerlinck, de Vlaams- Nederlandse coproductie 'Grenslanders' (2019) en als Stan in de ambitieuze duikbootfilm 'Torpedo' (2019). In 2020 speelde hij naast Monica Bellucci mee in de 'The Man Who Sold His Skin', genomineerd als Beste Film op het Filmfestival van Venetië en Oscar voor Beste Buitenlandse Film.
Koen De Bouw koos voor thema 'Going Mental'
Voor de afgelaste editie van 2021 maakte De Bouw van zijn selectie een terugblik naar de tijd waarin hij cinema heeft ontdekt en de films die hem zijn bijgebleven uit die periode, maar besloot dit thema voor FFO22 volledig overboord te gooien om mentale gezondheid centraal te stellen.
'Going Mental' kan slaan op jezelf volledig verliezen in je passie, jezelf helemaal geven. Dat kan iets heel moois zijn, maar toch is het ook belangrijk dat we voor onszelf blijven zorgen. Tijdens deze periode die we met z’n allen aan het doorstaan zijn, kan je nu eenmaal niet om het belang van mentale gezondheid heen. Met dit thema wil ik dan ook graag beide keerzijden belichten.
Masterselectie
Koen De Bouw verzamelde enkele staaltjes theatrale, poëtische maar vooral troostende en helende cinema. Zijn selectie beslaat enkele decennia en bevat klassiekers als 'Der Himmel über Berlin' (1987), maar ook recentere meesterwerken zoals 'Beautiful Boy' (2018) van onze eigen Felix van Groeningen.