‘Black Dog’, ‘Alpha’ en ‘Loveable’ zijn de grote winnaars van FFO25

Naar jaarlijkse gewoonte sluit het Filmfestival van Oostende (FFO) af met de bekendmaking van de Beste Films binnen de verschillende internationale competities (LOOK!, COOP! en SOON!). Deze week zijn ‘Black Dog’ van Guan Hu, ‘Alpha’ van Jan-Willem van Ewijk en ‘Loveable’ van Lilja Ingolfsdotti door de verschillende jury’s uitgeroepen tot grote winnaars van Filmfestival Oostende (FFO). 

Nog nooit bereikte het festival zoveel filmliefhebbers van alle leeftijden als in 2025. Met een uitverkochte familiedag en een recordaantal leerlingen op schoolvoorstellingen werd ook de jeugd maximaal betrokken. Een gemiddelde bezettingsgraad van maar liefst 70% op alle voorstellingen en de zeer succesvolle Nespresso Morning Screenings maakten van de 17de editie van FFO het succesvolste in het achttienjarige bestaan van het filmfestival.

Winners

‘Black Dog’ betovert de jury van de LOOK!-competitie

De jury, onder leiding van regisseur Wouter Bouvijn, was unaniem in haar beslissing om ‘Black Dog’ van de Chinese regisseur Guan Hu te bekronen tot winnaar van de LOOK!-competitie. Nadat de film vorig jaar al de Un Certain Regard-prijs op het Filmfestival van Cannes in ontvangst mocht nemen, kaapt de film in Oostende nu ook de hoofdprijs weg. 

‘Black Dog’ vertelt het verhaal van een man die na een gevangenisstraf van tien jaar terugkeert naar zijn geboortedorp aan de rand van de Gobiwoestijn. Daar is alles veranderd: de inwoners zijn uit hun huizen verdreven en zwerfhonden teisteren de omgeving. Tegen zijn zin wordt de ex-gedetineerde ingeschakeld om een potentieel gevaarlijke hond op te sporen. Wanneer man en hond oog in oog komen te staan, vinden ze in elkaar een onverwachte bondgenoot.

LOOK!-winnaar

De film onderscheidt zich volgens de jury door een uitzonderlijke cinematografische visie en een meeslepende vertelstijl die een fascinerend ritme creëert.

Op subtiele wijze verkent ‘Black Dog’ thema’s als eenzaamheid, mannelijkheid, en nederigheid naar mens, dier en omgeving. Dit alles gebeurt zonder pretentie, maar met ruimte voor visuele humor en een diep respect voor de kracht van beeld en geluid. Daarbij vormen de setting en de achtergrond een even belangrijk onderdeel als wat er zich op de voorgrond afspeelt.

De LOOK!-competitie besteedt speciale aandacht aan visueel verbluffende films die je moet gezien hebben op het grote scherm. Volgens de jury zet deze moderne mythe van ‘Black Dog’ vanaf het prille begin dan ook een indrukwekkende wereld neer.

Wat op het eerste gezicht misschien geen eenvoudige film lijkt, ontpopt zich tot een cinematografische ervaring die zowel uitdagend als toegankelijk is. Elke frame lijkt bovendien op een zorgvuldig gecomponeerd schilderij.

Tot slot wil de jury ook nog een special mention geven aan één van de belangrijkste hoofdrolspelers: de hond.

‘Black Dog’ wordt verdeeld door Cinéart en verschijnt op 23 april in de zalen.  Naast de prijs voor Beste Film binnen de LOOK!-competitie wint de distributeur ook een geldprijs van 10.000 euro. 

Met dank aan

The Belgian Society of Cinematographers (SBC) is trotse partner van de LOOK!-competitie.

‘Alpha.’ uitgeroepen tot Beste Film van de COOP!-competitie

De jury met voorzitter Cindy Godefroi (artistiek leider van Theater aan Zee) riep ‘Alpha.’ van de Nederlandse regisseur Jan-Willem van Ewijk uit tot Beste Film van de COOP!-competitie. Dit authentiek en kwetsbaar bergdrama volgt een vader en zoon over de besneeuwde toppen van de Alpen. Samen rouwen ze om de dood van hun vrouw en moeder. Tijdens deze reis botsen ze niet enkel op elkaars moeilijke karakter, maar ook op de verraderlijke omgeving van het onherbergzame landschap. Deze internationale film kwam tot stand dankzij een intensieve samenwerking tussen Nederland, Zwitserland en Slovenië. 

COOP! winnaar

‘Alpha.’ is volgens de jury op elk vlak een weerklank van het FFO25-thema SUPER NATURAL. Naast adembenemende natuurbeelden woedt er namelijk erg veel onder de oppervlakte.

De film schetst op een intense manier een vader-zoonrelatie die erg confronterend en pijnlijk herkenbaar kan zijn. De hoofdpersonages zijn twee alfamannen die elkaar voortdurend willen overtreffen. Ze gaan tot het uiterste in hun onuitgesproken liefde voor elkaar, die tegelijk gepaard gaat met heel wat frustraties.

Met deze bekroning willen de juryleden regisseur Jan-Willem van Ewijk ook extra in de kijker zetten.

Hij gaat voor deze film op elk vlak tot het uiterste en brengt een visueel sterke film waarbij hij de bergen niet gewoon inzet als decor, maar als volwaardig personage. Door slimme cameravoering wordt er ook een extra laag symboliek toegevoegd aan het verhaal. De statische panoramabeelden worden op die manier omgezet tot prachtige, gedetailleerde portretten.

Afsluitend geven de juryleden nog mee dat ze tijdens de screening werden meegezogen in de emoties van de personages.

Tegen een decor van een overheersende natuur wordt de nietigheid van de twee mannen intens voelbaar. ‘Alpha.’ is een film die de kijker zonder enige twijfel verbluft en ontroerd achterlaat.

‘Alpha.’ wordt verdeeld door September Film en komt later dit jaar in de zalen. De bekroning binnen de COOP!-competitie gaat ook gepaard met een geldprijs van 7.500 euro voor de verdeler.

Met dank aan

Camalux is trotse partner van de COOP!-competitie.

Het intieme portret ‘Loveable’ verleidt de jury van de SOON!-competitie 

De voltallige jury van de SOON!-competitie, voorgezeten door actrice Emilie De Roo, was enorm geraakt door ‘Loveable’, het speelfilmdebuut van de Finse regisseur Lilja Ingolfsdottir. De film schetst een krachtig en intiem portret over een relatie tussen een vrouw met haar man, haar moeder, haar kinderen en vooral met haarzelf.

Regisseur-scenarist Lilja Ingolfsdottir toont zich een meester in de micro-vertelling. Ze zoomt zodanig hard in op het innerlijke bestaan van haar personages dat het soms voor de kijker een tikkeltje ongemakkelijk wordt. Doordat ze vlijmscherp observeert, blijft geen enkel detail onbelicht. Ondanks, of net dankzij, deze zeer specifieke vertelvorm is het heel makkelijk om je als kijker verbonden te voelen met het verhaal.

De eerlijkheid en puurheid uit het scenario worden doorgetrokken naar de cinematografie en het acteerwerk. De jury benadrukt dat ze haar bewondering wil uitspreken voor actrice Helga Guren, die de introspectie en de worstelingen van het hoofdpersonage Maria zonder franjes aan de kijker presenteert.

Deze film is voor ons meer dan een intiem scheidingsverhaal. Het is een herkenbaar beeld voor veel ouders die kopje-onder dreigen te gaan door de zware combinatie tussen een carrière en een gezin. ‘Loveable’ is een film die genadeloos snijdt en schuurt, maar tegelijk ook troost.

Binnen de SOON!-competitie worden titels opgenomen van regisseurs die aan het begin van hun filmcarrière staan. ‘Loveable’ krijgt dus de prijs voor Beste Film. De titel wordt verdeeld door September Film en komt later dit jaar in de zalen. De distributeur ontvangt ook een geldprijs van 5000  euro. 

De jury wil graag ook een Special Mention geven aan ‘Winter in Sokcho’ van de Frans-Japanse regisseur Koya Kamura.

In deze poëtische debuutfilm komt een vissersdorp in Zuid-Korea tot leven dankzij een uitgepuurde cinematografie. De film onderscheidt zich visueel door het organische samenspel met fijnzinnige zwart-wit animaties die de innerlijke wereld van het hoofdpersonage verbeelden en een diepere laag aan het verhaal toevoegen.

Het scenario van ‘Winter in Sokcho’ is gebaseerd op de gelijknamige roman van Elisa Shua en schuift vragen rond biculturaliteit, verlangen en zelfaanvaarding naar voor. Het hoofdpersonage werkt als receptioniste in een pension, maar haar rustige leven komt op z’n kop te staan na de komst van een Franse gast die het authentieke Korea wil leren kennen. Dankzij de blik van een buitenstaander leert ze een nieuwe kant van haar land, en zichzelf, kennen.

We zijn onder de indruk van de ingetogen acteerprestatie van debutante Bella-Kim, die de complexiteit van het hoofdpersonage Soo-Ha met veel naturel en gevoeligheid naar boven haalt. Dankzij fijne humor en hartverwarmende nevenpersonages is dit op zich groots aangepakte verhaal nooit pompeus, maar eerder zelfrelativerend. We kijken oprecht uit naar meer werk van Koya Kamura.

‘Winter in Sokcho’ wordt verdeeld door Paradiso Films en komt op 26 februari in de zalen. 

‘Black Dog’ overtuigt ook de filmpers

Naast Beste Film binnen de LOOK!-competitie komt ‘Black Dog’ van Guan Hu dit jaar ook als winnaar van de UFK-UCC-Persjury-Prijs uit de bus, die jaarlijks wordt uitgereikt door De Unie van de Filmkritiek (UFK). 

UFK Prijs

Guan Hu’s ‘Black Dog’ is een meesterwerk van ingetogen schoonheid en emotionele diepgang. Met visueel adembenemende beelden van het uitgestrekte en verlaten rurale China en een krachtige thematiek over loyaliteit en overleving, weet deze nostalgische, maar krachtige film de kijker volledig te betoveren. Het is een ontroerend, onvergetelijk en melancholisch portret van menselijkheid, gezien door de ogen van een trouwe viervoeter. ‘Black Dog’ is een must-see voor liefhebbers van subtiele, poëtische Chinese cinema.

Overzicht

LOOK!-competitie - met dank aan SBC

  • Beste Film: Black Dog (Hu Guan)

COOP!-competitie - met dank aan Camalux

  • Beste Film: Alpha. (Jan-Willem van Ewijk)

SOON!-competitie

  • Beste Film: Loveable (Lilja Ingolfsdottir)
  • Special Mention: Winter in Sokcho (Koya Kamura)

Kortfilmcompetitie

  • Beste Film: Where the Black Sand Burns (Lore Loyens)

UFK-UCC-Persjury-Prijs: Black Dog (Hu Guan)

Filmfestival Oostende mocht in 2025 een recordaantal bezoekers ontvangen. Deze topeditie wordt feestelijk afgesloten op zaterdag 8 februari met de wereldpremière van de film ‘2050’ van Eric Goens. 

De voltallige organisatie wil graag Master Charlotte Vandermeersch bedanken, die met haar thema, engagement en warmte, zowel het publiek, het talent als de audiovisuele professionals helemaal thuis heeft doen voelen in Oostende. 

Filmfestival Oostende gaat in 2026 door van vrijdag 30 januari tot en met zaterdag 7 februari.

Redactie
Hannelore Gheldhof