- nl
- en
Op Kortfilmfestival van Leuven zijn voor de 20ste keer de VAF Wildcards uitgereikt, de jaarlijkse prijzen voor de beste eindwerken aan de Vlaamse filmscholen. Met een totale waarde van meer dan 200.000 euro zijn de VAF Wildcards de grootste filmprijzen van het land en een springplank naar een carrière als professioneel filmmaker of scenarist.
Vanaf dit jaar maakt de Wildcardcompetitie deel uit van het overkoepelende programma VAF Next Generation. Naast de klassieke Wildcards introduceert het VAF de Booster Cards, een nieuw initiatief om getalenteerde makers te ondersteunen met mediatraining, workshops en coaching, zonder financiële prijs.
Dit jaar werden 54 masterfilms ingediend in de categorieën fictie, documentaire, animatie en Filmlab, naast vier inzendingen voor de Wildcard Scenario. De jury’s selecteerden vijf winnaars en reikten daarnaast vijf Booster Cards uit.
De VAF Wildcard Fictie gaat naar 'tussen oud en nieuw / entre deux' van Jasmine Issa, een masterfilm van LUCA School of Arts (Campus Sint-Lukas Brussel).
In 'tussen oud en nieuw / entre deux' belanden Amir en Amira tijdens de kerstvakantie samen met hun moeder in een vluchthuis. Op oudejaarsavond zijn ze vastberaden om ervoor te zorgen dat het optreden dat ze al weken plannen toch kan doorgaan.
De jury vond dat enkele inzendingen voor de Wildcard Fictie bijzonder opvielen. Daarom besloot ze om in deze categorie twee Booster Cards uit te reiken. Een eerste Booster Card is voor 'UPPER' van Lennert Madou, een masterfilm van RITCS School of Arts. Een tweede Booster Card is voor 'The World is My Idea' van Alexander Wolfgang Smadja, net als de winnende film een eindwerk van LUCA School of Arts (Campus Sint-Lukas Brussel).
De jury voor de VAF Wildcard Fictie bestond uit Gudrun Burie, Gilles De Schryver, Hyun Lories, Abigail Abraham en Ward Geerts.
De winnaar wist de jury oprecht te raken en ontroeren. Als kijker word je van in het begin op een liefdevolle manier in het verhaal meegezogen. Jasmine Issa houdt het klein en eenvoudig, maar weet heel precies tot een essentie te komen waar alle details belangrijk zijn. De jury kijkt enorm uit naar wat Jasmine ons in de toekomst nog zal brengen.
De VAF Wildcard Animatie gaat naar 'JUDY1964' van Marie-Hélène Van Thuyne, een masterfilm van RITCS School of Arts. 'JUDY1964' vertelt het verhaal van de jonge Judy die in de jaren '60 in de ban raakt van een reclame voor een nieuw speelgoedpistool. Maar wanneer ze het echte vuurwapen van haar ouders ontdekt, vervaagt de grens tussen speelse fantasie en echte dreiging. De eerste Booster Card Animatie ooit is voor 'Canned' van Hasse Van Overbeke, net als de Wildcard winnaar een masterfilm van RITCS School of Arts.
De jury voor de VAF Wildcard Animatie bestond uit Aisha Madu, Tom Van Gestel en Karolien Raeymaekers.
'JUDY1964' toont een maker met heel wat talent en potentieel. De jury was diep onder de indruk van de sets, de audio, de belichting, het camerawerk en het professioneel niveau van deze kortfilm. Als kijker voel je goed de sfeer en achterliggende, maatschappijkritische blik van de maker.
De VAF Wildcard Documentaire gaat naar 'Tijgerstrepen' van Florence Boone, een masterfilm van RITCS School of Arts. 'Tijgerstrepen' neemt de kijker mee in de gedachtestroom van de jonge vrouw Bettina, die terugkijkt op de periode waarin ze het mentaal moeilijk had en zichzelf sneed. Aan de hand van een voice-over van Bettina en de maker, proberen we dichter bij haar te komen en de weg die ze heeft afgelegd. Breuklijnen in de omgeving reflecteren persoonlijke littekens van Bettina en tonen zo een universeel en intrinsiek menselijk verhaal over onzekerheden en menselijk begrip. Naast de winnende film gaf de jury in de categorie Documentaire een Booster Card aan 'Nooit rust' van Céline Schauvliege, ook een film van RITCS School of Arts.
In de jury voor de VAF Wildcard Documentaire zetelden Olga Lucornicova, Nina Landau en Frank Moens.
De winnaar van de Wildcard Documentaire maakt de jury het meest nieuwsgierig naar diens volgende werk. Het portfolio van Florence Boone toont een grote diversiteit en een oprechte interesse in mensen. 'Tijgerstrepen' getuigt van een sterke cinematografische aanpak en slaagt erin om de leefwereld van het personage helemaal over te brengen naar het publiek.
De VAF Wildcard Filmlab gaat naar 'Touch Me With Your Eyes' van Anaïs Kabore, een masterfilm van KASK School of Arts.
'Touch Me With Your Eyes' onderzoekt jonge liefde als een mysterieus fenomeen en capteert hoe twee meisjes intimiteit leren begrijpen. Door de grenzen tussen documentaire en fictie te vervagen, schept het verhaal een sfeer die zowel de schoonheid als de complexiteit van liefde en leven onthult. De film nodigt de kijker uit om de zintuiglijke en fysieke dimensies van cinema te heroverwegen.
Voor Filmlab reikt de jury een Booster Card uit aan 'sleeping sun rise' van Sofie Roelants, ook een film van KASK School of Arts.
De jury voor de VAF Wildcard Filmlab bestond uit Latima-Zohra Ait El Maäti, Christina Stuhlberger en Hicham Khalidi.
'Touch Me With Your Eyes' brengt op een heel sterke manier intimiteit, die het lichamelijke overstijgt, in beeld. De maker toont lef en combineert sterke beelden, een mooie productie, een goede casting en een frisse visie tot een ervaring waar de jury enorm van genoten heeft. Het resultaat is een film die helemaal klopt.
De VAF Wildcard Scenario gaat naar Manon Poelman voor Zacht, een filmscenario uit de richting Scenario van RITCS School of Arts.
In 'Zacht' verblijven de elfjarige, angstige Kamiel en zijn tomboy zusje Rune bij hun neef, tante en pepe tijdens een vakantie aan zee. Na een luizenuitbraak, waarbij de haren van de kinderen zijn afgeschoren, merkt Kamiel dat hij en zijn zus niet voldoen aan de verwachtingen die de maatschappij heeft van wat een jongen of een meisje moet zijn.
In de jury voor de VAF Wildcard Scenario zetelden Kevin Meul, Emma Lesuis en Ilse Joye.
Een mooi, kwetsbaar verhaal dat zowel een jeugdig als volwassen publiek kan aanspreken. Het scenario werkt op verschillende niveaus, heeft meerdere lagen en dompelde de jury helemaal onder in de beschreven wereld en de gevoelens van de hoofdpersonages. De jury kijkt uit naar hoe Manon Poelman dit script met behulp van de prijs verder zal scherpstellen.
Dalton Distribution brengt de winnende films nadien in de zalen met de Wildcards on Tour. De Wildcardfilms zullen van januari tot mei 2025 als samengesteld programma te zien zijn in o.a. Sphinx Cinema in Gent, Cinema ZED Leuven en Hasselt, Netwerk Aalst, CC Strombeek en De Cinema Antwerpen. Daarnaast zullen de VAF Wildcards ook te zien zijn op het Brussels Short Film Festival en Filmfestival Oostende.