- nl
- en
Op het Kortfilmfestival in Leuven zijn de VAF Wildcards uitgereikt, de jaarlijkse prijzen voor de beste eindwerken aan de Vlaamse filmscholen. De winnaars van de VAF Wildcards 2023 zijn 'Orange Flavored Love' van Angela Alsouliman, 'Oxide' van Emma Emily Daelman, 'Kaalkapje' van Marthe Peters, 'Le tarantole dormono sotto le pietre' van Giada Cicchetti en 'Golflengte' van Stella Aerts.
Met een totale waarde van meer dan 200.000 euro zijn de VAF Wildcards de grootste filmprijzen van het land en een springplank naar een carrière als professioneel filmmaker of scenarist.
De VAF Wildcard Fictie 2023 gaat naar 'Orange Flavored Love' van Angela Alsouliman (30'), een masterfilm van KASK School of Arts. 'Orange Flavoured Love' is een zintuiglijk fictiedrama vol glimlachen, kleuren en geuren. In Mosul zorgt Nawal voor haar zieke moeder Samia. De toestand van de moeder verslechtert omdat er geen medicijnen meer beschikbaar zijn in de stad. In de paar dagen die ze nog heeft, delen Nawal, haar moeder en hun buurvrouw kleine momenten van vreugde. De dames zingen en dansen, ze gebruiken make-up en maken geuren, ze vertellen moppen en lachen te hard. Te midden van ziekte, armoede en oorlog slagen ze erin iets verschrikkelijks om te zetten in iets vreugdevols en schoonheid te creëren waar lelijkheid toeslaat.
Naast de winnaar gaf de jury in de categorie Fictie ook een eervolle vermelding aan 'Burn' van Cato Catteeuw, net als de winnende film een eindwerk van KASK School of Arts. De jury voor de VAF Wildcard Fictie bestond uit Tomas Leyers, Hyun De Grande, Aimé Claeys, Tinne Bral en Charlotte Lybaert.
De winnaar van de VAF Wildcard Fictie is er eentje waar de jury stil van werd. Het verhaal dringt binnen in laagjes, is goed gedoseerd en enorm menselijk. Een prachtig portret dat een diepe indruk nalaat. De maker toont veel belofte en de jury kijkt uit naar wat volgt.
De VAF Wildcard Animatie 2023 gaat naar 'Oxide' van Emma Emily Daelman (6’), een masterfilm van RITCS School of Arts. 'Oxide' vertelt het verhaal van twee wezens die elkaar kruisen in een verlaten bushokje. Met vrees en voorzichtigheid zoeken ze toenadering. Er volgt een zoektocht naar intimiteit terwijl ze worstelen met de vage grenzen tussen verbondenheid en scheiding.
De jury voor de VAF Wildcard Animatie bestond uit Junaid Chundrigar, Ada Güvenir en Annemie Degryse.
De maker van deze film slaagt erin om de kijker iets te laten voelen, zonder dialoog in te zetten. De visuele storytelling vertelt een duidelijk verhaal en de film staat ook op technisch vlak heel sterk.
De VAF Wildcard Documentaire 2023 gaat naar 'Kaalkapje' van Marthe Peters (25'), een masterfilm van KASK School of Arts. In 'Kaalkapje' kijkt de filmmaker twintig jaar na het overleven van kinderkanker door de lens van haar vaders handycam terug op een periode waarvan ze zich niets meer kan herinneren. In dagboekachtige fragmenten verzet ze zich tegen het idee van ziekte als een metafoor en zoekt ze naar dingen die haar blij maken om te leven.
Naast de winnende film gaf de jury in de categorie Documentaire een eervolle vermelding aan 'Ergens tussenin van Liza De Maeyer' (14’), een bachelorfilm van RITCS School of Arts.
In de jury voor de VAF Wildcard Documentaire zetelden Jaan Stevens, Barbara Dyck en Ilona Vanouplines.
De maker geeft zich op een intieme manier helemaal bloot. Het resultaat is een kwetsbare, gecontroleerde en ontroerende korte documentaire. De film vindt een mooie vormelijke balans tussen digitale en archiefbeelden, vol duidelijk doordachte keuzes.
De VAF Wildcard Filmlab 2023 gaat naar 'Le tarantole dormono sotto le pietre' van Giada Cicchetti (27’), een masterfilm uit de richting fotografie (beeldende kunsten) van KASK School of Arts. De film is geïnspireerd op een ritueel dat in de Middeleeuwen in Zuid-Italië ontstond: Tarantismo, een traditionele magisch-religieuze praktijk voor het genezen van mensen, vooral vrouwen, die last hadden van krampachtige bewegingen die worden toegeschreven aan de beet van een vogelspin. De maker filmt haar moeder en weeft zo een dialoog tussen generaties over moederschap, dochterschap en vrouwelijkheid. Tegelijk speurt ze in Zuid-Italië naar de sporen van dit oude ritueel en de evolutie ervan tot op vandaag.
De jury voor de VAF Wildcard Filmlab bestond uit Lázara Rosell Albear, Ruben Demasure en Sofie Verdoodt.
De inzendingen voor de VAF Wildcard Filmlab waren dit jaar van bijzonder hoge kwaliteit. De winnende film buigt zich over een onderwerp waarin traditie en een intieme intergenerationele dialoog centraal staan. De maker toont een grote visuele kracht en durf. Dit ambitieuze project heeft een vormelijke en technisch verfijnde uitwerking die de jury niet anders dan poëtisch kan beschrijven.
De VAF Wildcard Scenario gaat naar Stella Aerts voor 'Golflengte', een filmscenario uit de richting Schrijven van RITCS School of Arts. 'Golflengte' gaat over Alessia (18), die op vakantie gaat met haar temperamentvolle moeder en twee losgeslagen broertjes. Ze beseft dat ze haar toekomstdromen aan de kant moet schuiven om te zorgen voor haar disfunctionele gezin, maar dan besluit haar vervreemde vader de vakantie te crashen.
In de jury voor de VAF Wildcard Scenario zetelden Inès Eshun en Xavier Rombaut.
Het scenario van deze schrijver toont zowel een zekere tederheid, als een mooie gelaagdheid in de personages. De jury ziet het groeipotentieel van deze schrijver en hoe een VAF Wildcard daarbij kan helpen.
De VAF Wildcards worden sinds 2005 elk jaar uitgereikt. Sinds 2020 wordt ook een Wildcard Scenario uitgereikt. De winnaars krijgen de kans om een eerste buitenschools project te maken, onder begeleiding van een individuele coach en met financiële ondersteuning van het VAF.
Met een totaal bedrag van 206.000 euro blijven de VAF Wildcards de grootste filmprijzen van het land. De VAF Wildcards Fictie en Animatie zijn elk goed voor 60.000 euro, die van documentaire en Filmlab zijn goed voor 40.000 euro. De VAF Wildcard Scenario geeft recht op een premie van 6.000 euro en deelname aan het VAF-scenarioatelier.
In totaal werden dit jaar 70 eindwerken ingediend voor de VAF Wildcardcompetitie, waarvan 30 fictieprojecten, 12 documentaires, 15 animatiefilms en 13 experimentele single-screen-werken voor de Filmlab-categorie. Voor de VAF Wildcard Scenario werden vijf projecten ingediend. De jury selecteerde vijf winnaars en gaf daarnaast twee eervolle vermeldingen. Van de winnaars zijn er drie afkomstig van KASK en twee van RITCS.
De resultaten en het professioneel parcours van de VAF Wildcardlaureaten spreken tot de verbeelding. Gilles Coulier, Adil El Arbi & Bilall Fallah, Tom Van Avermaet, Nathalie Teirlinck, Gust Van den Berghe, Leonardo van Dijl of Sahim Omar Kalifa zijn maar enkele fictieregisseurs die ooit een VAF Wildcard wonnen en intussen naam maakten in de internationale filmindustrie. Ook voor documentairemakers Eva Küpper, Sofie Benoot, Olga Lucovnicova, Juanita Onzaga en Tim De Keersmaecker was de VAF Wildcard een springplank naar een succesvolle carrière.
Het afgelopen jaar werden verschillende films met een VAF Wildcard afgewerkt. De Wildcardfilms Fikri van Louisiana Mees-Fongang en 'As If It Could' van Ada Güvenir gaan in première op het Kortfilmfestival Leuven. Intussen werkt VAF Wildcardlaureaat en Gouden Beer-winnaar Olga Lucovnicova haar korte documentaire 'Object 817' verder af en werkt Anne Verbeure aan haar animatiefilm 'De gouden ezel'.
De winnende films worden de komende week nog tweemaal vertoond op het Kortfilmfestival Leuven: op woensdag 29 november om 19:00 en op zondag 3 december om 10:00, telkens gevolgd door een Q&A met de makers.
Dalton Distribution brengt de winnende films nadien in de zalen met de Wildcards on Tour. De Wildcardfilms zullen van januari tot mei 2024 als samengesteld programma te zien zijn in o.a. Sphinx Gent, Cinema Zed Leuven en Hasselt, Netwerk Aalst en De Cinema Antwerpen. Daarnaast zullen de VAF Wildcards ook te zien zijn op het Brussels Short Film Festival en het Filmfestival Oostende.