- nl
- en
De volledige programmatie van de zeventiende editie van Filmfestival Oostende (FFO) is bekend: van vrijdag 31 januari tot en met zaterdag 8 februari staat Oostende opnieuw in het teken van de Vlaamse en internationale filmwereld.
Master Charlotte Vandermeersch koos acht films rond het thema SUPER NATURAL, maar de thematiek vloeit doorheen de volledige programmatie. Het is opnieuw uitkijken naar de LOOK!-, COOP!- en SOON!-competities waarin de visueel sterkste films, beste coproducties en strafste debuten worden gebundeld. Afsluiten doen we dit jaar met ‘2050’, een visueel indrukwekkende documentaire van Eric Goens over de impact van de klimaatcrisis op Antarctica. Met meer dan 100 films, series, evenementen, talks, masterclasses en netwerkmogelijkheden, belooft FFO opnieuw een bijzonder boeiende en inspirerende editie te worden.
Ontdek het volledige programma
De zeventiende editie van FFO kleurt traditiegetrouw Vlaams met openingsfilm 'Comeback' van broers Raf en Jan Roosens, waarin kleppers als Zwangere Guy, Veerle Baetens en haar dochter Billie-Louise Vlegels de hoofdrol spelen. ‘2050’ van Eric Goens en Kristof Van Den Bergh sluit op zaterdag 8 februari het filmfestival af. Deze indrukwekkende film toont de adembenemende landschappen van Antarctica en belicht de impact van de klimaatcrisis op dit kwetsbare continent. Belgische wetenschappers spelen de hoofdrol in een visueel verbluffend en indringend verhaal dat de noodzaak van actie benadrukt. Met deze krachtige boodschap sturen we ons publiek naar huis: zorg dragen voor onze planeet is dringender dan ooit.
FFO is een ontmoetingsplaats voor cinefielen uit alle hoeken van het land, en ook filmprofessionals vinden er een platform. Naar goede gewoonte programmeert FFO bloeiende content van eigen bodem, maar er wordt ook ingezet op onderlinge uitwisseling en professionalisering van beloftevol talent.
Na de openings- en slotavond is de zwart-geel-rode toon gezet en volgt een mooi resem aan avant-premières met een Belgisch kantje, zoals de documentaires ‘A Hiphop Minute’ (Pascal Garnier) en ‘Eddy’ (Christophe Hermans en Boris Tilquin) en de langspeelfilms ‘Au bord du monde’ (Guérin van de Vorst en Sophie Muselle) en ‘In the Name of Blood’ (Akaki Popstadje).
Ook binnen de verschillende competities laten makers van hier duidelijk hun stem horen. Met de vertoningen van ‘Mexico 86’ (César Díaz), ‘Like They Walk on the Moon’ (Frederik Carbon) en ‘Queer’ (Luca Guadagnino) worden al je zintuigen geprikkeld. Deze titels uit de LOOK!-competitie moet je zien, horen en ervaren op het grote scherm. Dat Belgen wereldburgers zijn, staat buiten kijf. Daar getuigen ook de talloze internationale coproducties op het programma van FFO25 van. Er werd intens samengewerkt met makers uit alle uithoeken van de wereld om pareltjes als ‘Alpha.’ en 'Pacifica.' (Jan-Willem van Ewijk), ‘Breathing Underwater’ (Eric Lamhène), ‘Drie dagen vis’ (Peter Hoogendoorn), ‘Fiore mio’ (Paolo Cognetti), ‘L’Attachement’ (Carine Tardieu), ‘Mr. K' (Tallulah Hazekamp Schwab), 'Samia: Little Dreamer’ (Yasemin Şamdereli), ‘Traffic’ (Teodora Ana Mihai) en ‘U are the Universe’ (Pavlo Ostrikov) te laten schitteren binnen de COOP!-competitie. Met haar debuutfilm ‘Soft Leaves’ laat de Belgische regisseur Miwako Van Weyenberg nu al een blijvende indruk achter op FFO. Haar onmiskenbare talent wordt gevierd met een prominente plaats in de SOON!-competitie. Dit markeert ongetwijfeld het begin van een veelbelovende carrière. Daarnaast zijn we trots op haar selectie voor de prestigieuze Tiger-competitie in Rotterdam.
Naar goede gewoonte presenteert FFO ook heel wat series die het verdienen om op het grote scherm te worden vertoond. In aanwezigheid van cast en crew kun je tijdens het festival enkele afleveringen van de gloednieuwe Streamz-reeksen ‘Dag Vreemde Man’ (Younes Haidar), ‘Dood Spoor’ (Malin-Sarah Gozin en Hans Vercauter), ‘Putain’ (Jolien Noppen) en ‘Safe Harbor’ (Mark Williams en Femke Wolting) als eerste in Vlaanderen ontdekken.
Het is dit jaar opnieuw uitkijken naar de LOOK!-competitie waarin de visueel meest verbluffende films onder de loep genomen worden. Van adembenemende cinematografie tot vernieuwende visuele stijlen – dit zijn de films die schreeuwen om bekeken te worden op het grote scherm.
Onder leiding van juryvoorzitter en regisseur Wouter Bouvijn beoordelen juryleden Jean-Yves Roubin (producent), Maxime Lahousse (D.O.P.), Daphne Agten (actrice), en Michiel Dhont (producent) de tiendelige selectie.
Internationale toppers als Payal Kapadia’s ‘All We Imagine as Light’, een roadtrip vol hoop en geloof in de liefde die de Grand Prix won in Cannes, en Hu Guan’s ‘Black Dog’, een hartverwarmend verhaal van een ex-gevangene en een zwerfhond bekroond met de Un Certain Regard-prijs, zetten de toon. César Díaz brengt met ‘Mexico 86’ een persoonlijk drama over moederschap en moed tegen de achtergrond van de militaire dictatuur in Guatemala. Binnen dezelfde selectie schittert ook Frederik Carbons ambitieuze ‘Like They Walk on the Moon’, een unieke film met Wim Opbrouck en Brussels Philharmonic. Karim Aïnouz’ ‘Motel Destino’ verleidt met felle neonkleuren en rauwe passie, terwijl Luca Guadagnino’s ‘Queer’ een psychedelische reis door verlangen en eenzaamheid biedt. Albert Serra’s ‘Tardes de soledad’, bekroond met de Gouden Schelp op het filmfestival van San Sebastian, biedt een intieme en indringende blik op de wereld van het stierenvechten, en Brady Corbet’s Oscars-belofte ‘The Brutalist’ vertelt een episch levensverhaal van een visionaire architect in het naoorlogse Amerika. Roberto Minervini’s ‘The Damned’ schetst een rauwe kijk op de eenzaamheid van oorlogssoldaten, terwijl Mohammad Rasoulof het onderdrukkende Iraanse regime hekelt in ‘The Seed of the Sacred Fig’, een aangrijpend familiedrama dat tijdens Cannes werd bekroond met onder meer de Special Jury Prize en de prijs van de internationale pers.
De COOP!-competitie legt de nadruk op Belgische en Nederlandse coproducties waarin vakmanschap en creativiteit uit de Lage Landen samenkomen. Een publieksjury, voorgezeten door Cindy Godefroi, artistiek leider van Theater aan Zee, beoordeelt deze tien films samen met Ann Lauryssens, Kato Delrue, Labhise Allara Mandango Ciratu, Pieter Vierstraete, Simon De Winne, Stef Roefs en Stefanie Tirtchinik.
Een bijzonder hoogtepunt is de double bill van regisseur Jan-Willem van Ewijk. In ‘Alpha.’ worstelen een vader en zoon in de besneeuwde Alpen niet alleen met elkaar, maar ook met hun innerlijke demonen. ‘Pacifica.’ neemt ons mee op een roadtrip door Amerika, waar een vader en dochter geconfronteerd worden met verdriet en verlies. ‘Armand’, het speelfilmdebuut van Halfdan Ullmann Tøndel, verkent de complexiteit van opvoeding en sociale perceptie, en schittert met Renate Reinsve in de cast. ‘Breathing Underwater’ (Eric Lamhène) raakt diep met een aangrijpend portret van vrouwen die steun vinden in elkaars verhalen en kracht putten uit gedeelde ervaringen. Paolo Cognetti’s ‘Fiore Mio’ neemt ons mee naar de majestueuze Monte Rosa, waar gesprekken over natuur, vriendschap en dromen resoneren tussen de bergtoppen. Met het tragikomische ‘Drie dagen vis’ schetst Peter Hoogendoorn een gevoelig portret van een vader en zoon die hun genegenheid maar moeilijk kunnen tonen. ‘L’Attachement’ van Carine Tardieu biedt een intiem verhaal over onverwachte connecties en de intermenselijke relaties. De kafkaiaanse thriller ‘Mr. K’ (Tallulah Hazekamp Schwab) dompelt de kijker onder in een mysterieus hotel vol absurde situaties en excentrieke personages. Yasemin Samdereli’s ‘Samia: Little Dreamer’ schetst een indrukwekkend portret over een gepassioneerde atlete. ‘Traffic’ van Teodora Ana Mihai sluit de selectie af met een spannende reconstructie van een legendarische kunstroof, waarin dromen en morele grenzen elkaar kruisen. Met ‘U Are the Universe’ gaan we naar de ruimte voor een galactische film van de Oekraïense regisseur Pavlo Ostrikov.
Ontdek een nieuwe generatie filmmakers die met hun eerste of tweede film hoge ogen gooiden op prestigieuze internationale festivals, of laat je verrassen door het werk van makers waar we ongetwijfeld nog meer van zullen horen. Actrice Emilie De Roo leidt dit jaar de jury. Samen met de Young Talents — Joes Brauers (acteur), Wendy Huyghe (scenarist en auteur), Ferre Van den Broeck (acteur) en Leni Huyghe (regisseur) beoordeelt ze tien veelbelovende films van opkomend talent.
De selectie bestaat uit ‘Baby’ van Marcelo Caetano, een aangrijpende queerfilm over een jonge ex-gedetineerde en zijn complexe relatie met een oudere sekswerker in São Paulo; ‘Black Box Diaries’ van Shiori Itô, een krachtige documentaire over de strijd tegen corruptie en seksueel geweld in Japan; en ‘Los Frikis’ van Tyler Nilson en Michael Schwartz, over Cubaanse punkers die zichzelf met HIV besmetten om te ontsnappen aan het Castro-regime. Intieme familiedrama’s zoals ‘Loveable’ van Lilja Ingolfsdottir, over de balans tussen moederschap en een ontwrichtende scheiding, en ‘Soft Leaves’ van Miwako Van Weyenberg, over een meisje dat haar plek moet vinden in een verscheurde familie, worden afgewisseld met de absurde humor van ‘Peacock’ van Bernhard Wenger, waarin een man zichzelf verliest in de rollen die hij speelt. Maatschappelijke thema’s komen naar voren in ‘Santosh’ van Sandhya Suri, dat corruptie en femicide in India blootlegt, en ‘The New Year That Never Came’ van Bogdan Muresanu, een tragikomisch mozaïek over de Roemeense revolutie. Met fantasie en surrealisme biedt ‘U Are the Universe’ van Pavlo Ostrikov een sci-fi komedie over de laatste mens in het universum, terwijl ‘Winter in Sokcho’ van Koya Kamura een sfeervol portret schetst van een jonge vrouw die haar identiteit herontdekt in het besneeuwde Korea.
De avant-premières tijdens FFO brengen een indrukwekkende selectie van nationale en internationale titels, variërend van experimentele cinema tot bekroonde meesterwerken. Dit jaar schitteren zowel gevestigde namen als vernieuwende stemmen die verhalen brengen die je niet onberoerd laten.
Zo brengt Morgan Neville met ‘Piece by Piece’ een unieke mix van animatie, documentaire en biografie over de wereld van Pharrell Williams, verteld door een LEGO-bril. Timothée Chalamet kruipt in de huid van Bob Dylan in James Mangolds ‘A Complete Unknown’, waarin hij live nummers zingt en een bepalend hoofdstuk uit de muziekgeschiedenis tot leven brengt. Voor een portie sociaal realisme en rauwe emotie is er ‘Sing, Sing’ van Greg Kwedar, met een cast van ex-gedetineerden die hoop vinden in theater.
De Oscarinzendingen vallen dit jaar ook op: ‘Kill the Jockey’ van Luis Ortega brengt een psychologische zwarte komedie vanuit Argentinië, terwijl de Zweedse documentaire ‘The Last Journey’ een ontroerende roadmovie biedt van Filip Hammar en Fredrik Wikingsson.
De kracht van cinema om te raken en te inspireren blijkt uit titels als ‘They Will Be Dust’ van Carlos Marques-Marcet, een ontroerende musical over liefde in tijden van euthanasie, en ‘September 5’ van Tim Fehlbaum, een meeslepend newsroom-drama over de gijzeling tijdens de Olympische Spelen van 1972. Paolo Sorrentino neemt je met ‘Parthenope’ mee naar Napels voor een poëtisch portret over identiteit, onthaald met een staande ovatie tijdens de première in Cannes.
FFO verwelkomt Nespresso als nieuwe partner en lanceert de exclusieve Nespresso Morning Screenings. Begin je dag in stijl met een unieke ochtendervaring waarbij film en koffie samenkomen. Elke ochtend opent Kinepolis Oostende drie zalen met een zorgvuldige selectie films. Geniet van een intieme bioscoopsfeer terwijl je wordt verwend met een premium Nespresso-koffie, inbegrepen bij je filmticket. Of je nu kiest voor een ontroerende arthousefilm, een spannende thriller of een hartverwarmend drama, deze screenings geven je ochtend een inspirerende boost.
Op zaterdag 1 februari duikt Master Charlotte Vandermeersch samen met verwante zielen Maaike Neuville, Sirine Jendoubi en Anouk De Clercq dieper in het thema van FFO25: SUPER NATURAL. Hoe geven zij in hun werk als filmmakers vorm aan hun natuur, hun zesde zintuig en hun spiritualiteit? Waar vinden ze inspiratie en wat intrigeert hen? Verwacht een namiddag die balanceert tussen meditatie, trip en diepgaand gesprek, met bijzondere inbreng van Lisa Vereertbrugghen.
FFO biedt jonge makers een unieke kans om hun eerste stappen in de filmwereld te zetten. De kortfilmcompetitie is hét platform waar experiment en frisse ideeën centraal staan. Elke kortfilm is bovendien gekoppeld aan een langspeelfilm, zodat ze een groot publiek bereiken. De selectie van dit jaar omvat ‘Blijf’ (Nick Ceulemans), ‘Bo Backstage’ (Inès Eshun), ‘Fan Letter’ (Zeb Daemen), ‘Lunch People’ (Menna Eldiaby), ‘Oldtown’ (David Vermander) en ‘Where the Black Sand Burns’ (Lore Loyens).
Naast deze competitie toont FFO ook de winnende kortfilms van de VAF Wildcards en worden Ensorgenomineerde kortfilms geprogrammeerd als voorprogramma bij Ensorgenomineerde langspeelfilms. Deze selectie wordt bekendgemaakt op 7 januari.
Al acht jaar is het thema ‘Nederland Buurland’ een vaste pijler van Filmfestival Oostende. Naast het thema in de langspeelfilms en het industrie-event ‘Grenzeloos Netwerken’ (zie verder), tonen we ook een Nederlandse kortfilmselectie met de meest indrukwekkende producties van onze noorderburen. De selectie omvat ‘Allez Hop!’ (Teddy Cherim), ‘A Perfect Night’ (Angelo Raaijmakers), ‘Deining’ (Roxanne Stam) en ‘Yildiz’ (Ayla Çekin Satijn).
In samenwerking met Stad Oostende nodigt Filmfestival Oostende opnieuw alle Oostendenaars uit voor een unieke gratis filmervaring.
Dit jaar staat de kortfilm ‘Anonieme Brieven’ van Bernard Declercq op het programma. De film vertelt het ingetogen verhaal van een vrouw die brieven schrijft aan haar geliefde, die vertrokken is op een verre reis. In haar brieven beschrijft ze het gemis en het wachten, terwijl herinneringen aan hun gedeelde plekjes, boeken en gesprekken haar woorden kleuren. Tegen de achtergrond van de stad Oostende – het decor van hun liefdesverhaal – ontvouwt zich een poëtische vertelling over verlangen, afstand en verbondenheid.
De vertoning is een eerbetoon aan de stad en haar inwoners, waarbij Oostende zelf schittert als stille getuige van dit delicate verhaal. Reserveren op voorhand is verplicht.
FFO brengt de audiovisuele sector samen met inspirerende masterclasses, talks en netwerkmomenten.
Tijdens de Streamz Academy Talks, nodigen FFO en Streamz professionals en studenten uit voor een inspirerende namiddag waarin Vlaamse fictiereeksen centraal staan. Daarnaast wordt de tweede editie van de Streamz Academy officieel gelanceerd. Tijdens Grenzeloos Netwerken gaat FFO in gesprek met Vlaamse en Nederlandse makers, omroepen en streamers in samenwerking met het Departement Cultuur, Jeugd en Media. De Dag van de Vlaamse Filmsector biedt een waardevol platform voor professionals uit de Vlaamse audiovisuele sector. Deze sectordag wordt georganiseerd door de Vlaamse ministers van Cultuur en Media, Caroline Gennez en Cieltje Van Achter, in samenwerking met het Departement Cultuur, Jeugd en Media, het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), De Ensors en Filmfestival Oostende.
Van inspirerende panels over internationaal potentieel en duurzame samenwerkingen tot trajecten zoals de Cinemasterclass, waar acteurs hun vaardigheden aanscherpen onder begeleiding van gerenommeerde casting directors zoals Frank Moiselle (‘Vikings’), Emmy-winnaar Francesco Vedovati (‘The White Lotus’, ‘De acht bergen’) en de Belgische casting director Sien Josephine Teijssen, medeorganisator van het initiatief. Tijdens de Sabam Pitch for Professionals presenteren makers hun ideeën aan een vakjury en maken ze kans op carrièreversterkende prijzen. FFO brengt nieuw talent en gevestigde namen samen, en biedt ruimte om te reflecteren, creëren en verbinden tijdens een week vol inspiratie en groei.
Vergeet de winterblues: tijdens het filmfestival bruist de stad van activiteiten en gezelligheid, en wordt Oostende de warmste plek van het land.
Naast het uitgebreide filmaanbod biedt FFO tal van publieksvriendelijke events op unieke hotspots. Van creatieve cocktails geïnspireerd door films tot Oostendse garnaalkroketten en een zorgvuldig geselecteerde bierkaart: er is voor iedereen wat wils. Doe mee aan de filmquiz in De Zeegeuzen, (her)ontdek ‘Hotel Poseidon’ met de cast tijdens Soirée du Parc in Café du Parc, of geniet van onvergetelijke afterparties in de Langestraat. Ook de traditionele sterlegging op de zeedijk en de rode loper bij Kinepolis zorgen gegarandeerd voor memorabele momenten.
De ticketverkoop voor alle titels gaat van start op vrijdag 20 december om 14.00 uur.
Zin om FFO25 zorgeloos te beleven? Stel dan je eigen filmavontuur samen met de festivalpas aan een voordelige prijs. De pas geeft je onbeperkt toegang tot de volledige selectie van films op het festival, voor 59,00 EUR.